RT Journal Article SR Electronic A1 Bendová, Helena T1 Typy mimoobrazového pole (případ Hitchcocka a Hanouna) JF Iluminace YR 2003 VO 15 IS 3 SP 5 OP 23 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-200303-0001.php AB Autorka ve svém pojednání rozlišuje několik typů obrazovek. Za tímto účelem vychází z analýzy dvou filmů - NORTH BY NORTHWEST Alfreda Hitchcocka a L'AUTOMNE natočeného v roce 1985 Marcelem Hanounem. Mimoobrazový prostor je v jejím textu definován jako něco, co se vytváří v divákově představivosti na základě vodítek odvozených od toho, co je (nebo bylo) vnímatelné a slyšitelné na plátně. Z exteriéru tento prostor "zasahuje" do vnímatelného prostoru záběru nebo je naopak explicitně evokován, v každém případě k němu nějakým způsobem přiléhá. Vztahu mezi časoprostorem záběru a časoprostorem prostoru mimo záběr, který autor popisuje, definuje několik typů prostorů mimo záběr. Jako příklad zacházení s mimoplošným prostorem slouží analýza filmu NORTH BY NORTHWEST. V klasickém filmu ukazuje, že prostor mimo záběr, který existuje v kontextu diegetického světa, může být homogenní (souvisle propojený prostor), radikálně heterogenní (ve smyslu Deleuzova absolutního aspektu the off-screen space) nebo heterogenní (když je zároveň kontinuální, tj. přiléhající k okrajům záběru, a "cizí", tj. odkazující na jakýsi nedefinovatelný vnějšek).