RT Journal Article SR Electronic A1 Michalovič, Peter A1 Zuska, Vlastimil T1 Ticho, gestá, metafory a príbehy JF Iluminace YR 2003 VO 15 IS 3 SP 55 OP 70 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-200303-0005.php AB Autoři zkoumají ranou tvorbu Juraje Jakubiska a pokouší se nalézt zárodky jeho tvůrčích metod, jak se projevily v jeho pozdějších dílech. Jakubisko ve své němé filmové tvorbě rekapituluje světové dějiny filmu tím, že odhaluje esence některých jeho historických fází (němý film, surrealismus atd.). Využívá zejména hru s diváckými očekáváními a průsečíky - obrazových a slovesných rovin. V Jakubiskově filmu KAŽDÝ DEŇ MA SVOJE MENO analyzuje roli rytmu a utváření komplexního obrazu, který je v tomto díle nejvýznamnější, a to zejména v souvislosti s metaforami nad verbalními a obrazovými významovými vrstvami. Jakubiskovo MLČENÍ je zkoumáno jako druh reflexe časovosti lidské existence a prožívaného času i strategie úniku před časem bytí ke smrti a je zaznamenána specifická práce se vztahem minulosti a přítomnosti, opět na verbálních a obrazových rovinách. Jakubiskovo specifické užívání popisu a diegeze, jeho zacházení s narativitou a filmovým časem a současně reprezentovaným živým časem je hlavním tématem analýzy filmu ČEKÁNÍ NA GODOTA. Autoři shrnují, že Jakubisko si ve svých raných dílech vyzkoušel důležitou část celého spektra výrazových prostředků filmu, aby je mohl využít ve svém následujícím velkofilmu a menších operách.