RT Journal Article SR Electronic A1 Čechová, Briana T1 Pojetí činné mysli hrdinů v debutech Jana Němce a Drahomíry Vihanové JF Iluminace YR 2017 VO 29 IS 1 SP 69 OP 82 DO 10.58193/ilu.1503 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-201701-0004.php AB Démanty noci (1964) a Zabitá neděle (1969) jsou celovečerní filmové debuty a zároveň výrazná díla jejich autorů, představitelů české nové vlny Jana Němce a Drahomíry Vihanové. Studie se zaměřuje na jeden fakt, který mají oba filmy společný: vnitřní obsah paměti protagonistů signalizuje větší rozsah a koncentraci významu než obrazy jejich současného herectví. Srovnávací analýza obou filmů je inspirována filozofií paměti Henriho Bergsona a je terminologicky založena na narativní analýze konceptu "myslící mysli" Gérarda Genetta a Uriho Margolina. Jejím cílem je popsat a interpretovat časové vrstvy a jejich vztahy v obou dílech a na základě jejich fungování demonstrovat schopnost filmového média prezentovat činnost lidské mysli a v tomto smyslu vstoupit do fiktivní mysli jejího nositele. Studie používá Genettovu terminologii a identifikuje každý projev anachronie - změny časového uspořádání - které představují rozšíření oblasti vyprávění. Závěry prezentované studie zahrnují interpretaci časových vzorů a zjištění, že existuje anachronie typická pro tyto autory, kterou tvoří myslící mysl protagonistů v rozhodujícím období života a která je ve studii označena pojmem "existenciální anachronie".