PT Journal AU Jirsa, T TI Charting Post-Underground Nostalgia. Anachronistic Practices of the Post-Velvet Revolution Rock Scene SO Iluminace PY 2017 BP 65 EP 86 VL 29 IS 3 DI 10.58193/ilu.1531 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201703-0005.php DE politika hudebniho prumyslu; hudebni scena; postundergroundove publikum; rockova kudba SN 0862397X AB Hudebni scena 90. let ve stredni a vychodni Evrope byla casto popisovana jako tavici kotel ruznych zanru, v nemz se ruzni oficialni i neoficialni hudebnici ze socialisticke ery misili se vsemi druhy soucasnych zapadnich impulsu. Nabizi se tak otazka: vedly vsechny tyto nove vlivy nutne ke zmene vkusu a ocekavani publika nebo dokonce ke zmene politiky hudebniho prumyslu? Na rozdil od popularniho vypraveni o dynamicke postsametove revoluci transformace kultury a spolecnosti nabizi tato esej kontrastni pohled na obzvlaste anachronickou tendenci, ktera se rozvinula behem transformace a jejimz hybatelem bylo konzervativni postundergroundove publikum, ktere touzilo mnohem mene po novosti nez po kontinuite a preziti kulturnich a estetickych vzorcu normalizacniho obdobi. V navaznosti na pripadovou studii ceske alternativni rockove kapely Psi vojaci (Psi vojaci) a poukazujici na nekolik paradoxu, ktere ramovaly a urcovaly jeji hudebni produkci a prijeti, je cilem eseje prozkoumat sociokulturni mechanismy, ktere jsou zakladem anachronickeho a nostalgickeho postoje, ktery podstatne formoval post-socialistickou hudebni krajinu. Tim take vysvetluje roli publika, hudebniho prumyslu a novinaru, jejichz postoj vedl ke stereotypnimu oznaceni kapely jako "undergroundove legendy", redukce, ktera byla jen zesilena obchodni strategii predniho labelu kapely, Indies Records. Vychazejic ze sociologickeho pristupu ke studiu rockove hudby a hudebniho prumyslu, tato studie odhaluje rozporuplnou povahu mytu o antikomercialismu alternativni hudebni kultury. ER