RT Journal Article SR Electronic A1 Jirsa, Tomáš T1 Charting Post-Underground Nostalgia. Anachronistic Practices of the Post-Velvet Revolution Rock Scene JF Iluminace YR 2017 VO 29 IS 3 SP 65 OP 86 DO 10.58193/ilu.1531 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-201703-0005.php AB Hudební scéna 90. let ve střední a východní Evropě byla často popisována jako tavící kotel různých žánrů, v němž se různí oficiální i neoficiální hudebníci ze socialistické éry mísili se všemi druhy současných západních impulsů. Nabízí se tak otázka: vedly všechny tyto nové vlivy nutně ke změně vkusu a očekávání publika nebo dokonce ke změně politiky hudebního průmyslu? Na rozdíl od populárního vyprávění o dynamické postsametové revoluci transformace kultury a společnosti nabízí tato esej kontrastní pohled na obzvláště anachronickou tendenci, která se rozvinula během transformace a jejímž hybatelem bylo konzervativní postundergroundové publikum, které toužilo mnohem méně po novosti než po kontinuitě a přežití kulturních a estetických vzorců normalizačního období. V návaznosti na případovou studii české alternativní rockové kapely Psí vojáci (Psí vojáci) a poukazující na několik paradoxů, které rámovaly a určovaly její hudební produkci a přijetí, je cílem eseje prozkoumat sociokulturní mechanismy, které jsou základem anachronického a nostalgického postoje, který podstatně formoval post-socialistickou hudební krajinu. Tím také vysvětluje roli publika, hudebního průmyslu a novinářů, jejichž postoj vedl ke stereotypnímu označení kapely jako "undergroundové legendy", redukce, která byla jen zesílena obchodní strategií předního labelu kapely, Indies Records. Vycházejíc ze sociologického přístupu ke studiu rockové hudby a hudebního průmyslu, tato studie odhaluje rozporuplnou povahu mýtu o antikomercialismu alternativní hudební kultury.