PT - JOURNAL ARTICLE AU - Kokeš, Radomír D. TI - Vítězslav Nezval, role fotogenie a myšlenkový obrat DP - 2017 Dec 1 TA - Iluminace PG - 31--46 VI - 29 IP - 4 AID - 10.58193/ilu.1539 IS - 0862397X AB - Článek se zabývá řadou významných rysů filmové teorie a kritiky básníka a představitele české meziválečné avantgardy Vítězslava Nezvala. Nezval bývá jako autor textů o filmu ve srovnání s Karlem Teigem poněkud marginalizován, ale vzhledem k těmto rysům a rámcům představuje v dějinách české filmové teorie zcela ojedinělý, byť poněkud neuchopitelný fenomén. Především v jeho výkladu fenoménu kinematografie došlo během jediného roku k nečekanému a významnému myšlenkovému obratu. Tento obrat byl (a) rétorický. Na rozdíl od svého dřívějšího abstrahujícího a teoretizujícího přístupu zaujal později přístup značně kritický, poučný a více zaměřený na konkrétní filmovou praxi. Obrat souvisel také s (b) hodnotami. V roce 1925 navrhl koncepci photogénie, která se zaměřovala na abstraktní a vizuální kvality filmu a využívala námět a příběh jako prostředky, aby se dílo stalo přístupnější širšímu, méně esteticky citlivému publiku.  Nezval však v roce 1926 tento poměr obrátil a hlavní hnací silou se stal námět a kvalita výstavby příběhu. Zadruhé se článek pokusil doložit tvrzení, že Nezvalova filmová teorie má v obou těchto fázích příbuznost s některými aspekty teoretického myšlení ruských literárních formalistů i českých literárních strukturalistů. To mohlo být způsobeno společným vlivem konstruktivismu prostřednictvím Karla Teigeho, setkáním s Romanem Jakobsonem nebo jednoduše sklonem k praktickému myšlení o (filmovém) umění. Toto praktické myšlení souviselo také se zájmem o objevování logiky vnitřních mechanismů díla a jeho produkce.