PT - JOURNAL ARTICLE AU - Česálková, Lucie TI - Pohyblivý obraz a socialistický žák. Výzkumy filmové recepce v pedagogickém dispozitivu v 50. a 60. letech DP - 2018 Mar 1 TA - Iluminace PG - 45--62 VI - 30 IP - 1 AID - 10.58193/ilu.1551 IS - 0862397X AB - Žádnému jinému vyučovacímu nástroji nebyla věnována taková metodická pozornost učitelů jako filmu a zkoumání recepce filmu žáky by mělo učitelům pomoci definovat konkrétní strategie pro jeho začlenění do výuky. Navzdory autoritativním podmínkám tradičně vytvářeným školskými institucemi se učitelé obávali nestálosti významu pohyblivého obrazu. Tyto obavy v 50. a 60. letech 20. století vytvořily řadu výzkumů dětské filmové recepce v rámci pedagogického dispozitivu. Předkládaná studie analyzuje, jak školská instituce reagovala na politické zadání v podmínkách státního socialismu a v důsledku toho modulovala dominantní způsoby žákovské filmové recepce. Ukazuje, že pedagogové vyvinuli dvě strategie ukotvení významu pohyblivého obrazu, považovaného za nestabilní. Ani jedna z nich nepředpokládala, že by film mohl v pedagogickém dispozitivu působit samostatně. The first one, typical for the 1950s, was motivated by the ideological priorities of socialist education and aimed at framing the film with a number of didactic practices (preparatory reading for homework, introduction, discussion, follow-up tasks) and incorporating it into a system of other teaching aids. The screening was highlighted as a special event and the film experience should spread to the wider context of teaching. Within the second tendency, typical of the 1960s, on the contrary, the specificity of film screening as an event wiped out, film's mediality should be eliminated, and teachers aimed at endeavoring the film as a partial sequence, a "loop", a fragment, to the stream of teaching in which the teacher plays a key role. The pupils' reception in this regard points to two distinctive strategies, through which the pedagogical discourse copes with the problematic medium of the film - on the one hand, spreading the pedagogical into the public in the period of emphasis on the ideological interpretation of the film, on the other, the embedding of the film into the pedagogical in the period emphasizing the information potential of the film in the classroom.