PT - JOURNAL ARTICLE AU - Kokeš, Radomír D. TI - Filmové herectví, česká němá kinematografie a otázky studia stylu DP - 2018 Jun 1 TA - Iluminace PG - 21--57 VI - 30 IP - 2 AID - 10.58193/ilu.1562 IS - 0862397X AB - Tento článek se zaměřuje na formálně analytický výzkum filmového herectví a klade si dvě otázky. (1) Do jaké míry je tento přístup k nástinu filmového herectví realizovatelný a jak vysvětluje kontinuity a diskontinuity stylových dějin českého němého filmu do roku 1922? (2) Do jaké míry je či není takový cíl dosažitelný s pomocí dosavadních poznatků v oblasti mezinárodní historiografie filmového stylu? Tato studie ve své první části sleduje argumentaci shora dolů. Reflektuje již existující interpretační rámce spojené s ranými dějinami filmového herectví, především ve velkých zahraničních kinematografiích (například americké a francouzské). Ty se vztahují jednak k filmové praxi české kinematografie v tomto konkrétním období, jednak ke konstruktivním principům dochovaných českých filmů z přelomu desátých a dvacátých let. Namísto mechanické identifikace podobných či dokonce stejných rysů se tento článek pokouší kriticky prozkoumat platnost, využitelnost a vypovídací hodnotu těchto interpretačních rámců vůči stylovým dějinám české kinematografie. Druhá část tohoto článku obrací předchozí postup argumentace, když se pohybuje zdola nahoru. Zaměřuje se na důkladnou stylistickou a narativní analýzu konkrétních českých filmů na pozadí identifikovaných dobových filmařských postupů v české kinematografii. Článek tak nabízí synchronní výklad některých stylistických aspektů jednoho roku české filmové produkce (1918) a pojednává o třech třídílných filmech se silnou ženskou hrdinkou: Učitel orientálních jazyků, A vášeň vítězí a Učitel orientálních jazyků. V souvislosti s těmito filmy rozebírá principy hereckých technik, zkoumá otázky filmové inscenace a především vysvětluje jejich funkce v jednotlivých filmových dílech, která vzájemně porovnává a zasazuje do širšího historického kontextu.