PT Journal AU Skopal, P TI Uzitecna detektivka. Vliv promeny kulturnich hodnot na recepci detektivniho filmu v protektoratnim obdobi SO Iluminace PY 2018 BP 5 EP 22 VL 30 IS 3 DI 10.58193/ilu.1574 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201803-0001.php DE detektivni film; Protektorat Cechy a Morava; 2. svetova valka; nacisticka okupace; filmova kritika; filmova produkce SN 0862397X AB V obdobi Protektoratu Cechy a Morava vznikly ctyri filmy, ktere byly vnimany filmovou kritikou a ruznymi dramaturgickymi oddelenimi - Pelikan ma alibi, Tezky zivot dobrodruha, Ctrnacty u stolu a Paklic. Detailni pohled na tyto filmy jako na fragmenty doboveho kulturniho zivota a politiky umoznil rozlisit promeny hodnotovych orientaci kulturnich funkcionaru, filmovych producentu, dramaturgu ci filmovych publicistu. Nicmene bylo nutne vzit v uvahu i rychle zmeny, ktere okupace prinesla - prakticky okamzitou zmenu v rozsahu moznosti, ktere maji socialni akteri k dispozici, i vyznamu techto moznosti. V dusledku toho se ukazaly nejen rozdily, ale i napadne podobnosti v argumentaci a hodnotach akteru, kteri patrili k velmi odlisnym politickym proudum (konzervativne-nacionalistickemu, levicovemu, fasistickemu). V situaci, kdy se tyto tri zcela odlisne hodnotove systemy shodovaly v odmitani "bezucelne" zanrove zabavy, bylo pro detektivni zanr jen velmi malo mista. Pro dva dominantni diskurzy protektoratni ery, konzervativni a fasisticky, slouzily parodicke detektivky k ochrane jejich hodnot a idealu: pestovaneho ceskeho narodniho tela a kulturniho ducha na jedne strane a "nove Evropy" na strane druhe. Naproti tomu "seriozni" projekty detektivnich filmu nemely do konce protektoratu sanci na realizaci a policejni filmy, ktere byly v kinematografii Treti rise hojne produkovany, nevznikly vubec - takove filmy by vyzadovaly aktivni oslavu represivniho aparatu protektoratniho rezimu, a to by daleko presahovalo uctu ceske policie (kterou si praly i takove osobnosti jako Vladislav Vancura) ke kolaboraci. ER