RT Journal Article SR Electronic A1 Skopal, Pavel T1 Užitečná detektivka. Vliv proměny kulturních hodnot na recepci detektivního filmu v protektorátním období JF Iluminace YR 2018 VO 30 IS 3 SP 5 OP 22 DO 10.58193/ilu.1574 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-201803-0001.php AB V období Protektorátu Čechy a Morava vznikly čtyři filmy, které byly vnímány filmovou kritikou a různými dramaturgickými odděleními - Pelikán má alibi, Těžký život dobrodruha, Čtrnáctý u stolu a Paklíč. Detailní pohled na tyto filmy jako na fragmenty dobového kulturního života a politiky umožnil rozlišit proměny hodnotových orientací kulturních funkcionářů, filmových producentů, dramaturgů či filmových publicistů. Nicméně bylo nutné vzít v úvahu i rychlé změny, které okupace přinesla - prakticky okamžitou změnu v rozsahu možností, které mají sociální aktéři k dispozici, i významu těchto možností. V důsledku toho se ukázaly nejen rozdíly, ale i nápadné podobnosti v argumentaci a hodnotách aktérů, kteří patřili k velmi odlišným politickým proudům (konzervativně-nacionalistickému, levicovému, fašistickému). V situaci, kdy se tyto tři zcela odlišné hodnotové systémy shodovaly v odmítání "bezúčelné" žánrové zábavy, bylo pro detektivní žánr jen velmi málo místa. Pro dva dominantní diskurzy protektorátní éry, konzervativní a fašistický, sloužily parodické detektivky k ochraně jejich hodnot a ideálů: pěstovaného českého národního těla a kulturního ducha na jedné straně a "nové Evropy" na straně druhé. Naproti tomu "seriózní" projekty detektivních filmů neměly do konce protektorátu šanci na realizaci a policejní filmy, které byly v kinematografii Třetí říše hojně produkovány, nevznikly vůbec - takové filmy by vyžadovaly aktivní oslavu represivního aparátu protektorátního režimu, a to by daleko přesahovalo úctu české policie (kterou si přály i takové osobnosti jako Vladislav Vančura) ke kolaboraci.