PT Journal AU Wladyniak, L TI A High Contrast Portrait. Representations of the Czech-German Borderland in Recent Czech Film and TV Productions SO Iluminace PY 2018 BP 77 EP 92 VL 30 IS 3 DI 10.58193/ilu.1577 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201803-0004.php DE Czech; film; television series; noir; borderland; representation; visual semiotics SN 0862397X AB Prispevek s vyuzitim nastroju vizualni socialni semiotiky studuje reprezentace cesko-nemeckeho pohranici ve filmu Schmitke (2014) a dvou televiznich serialech Pustina (2016) a Rapl (2016). Ceska kinematografie se v poslednich letech vydala cestou svetove kinematografie a produkuje filmy a televizni serialy, ktere lze zaradit do kategorie (seversky) noir. Od roku 2015 vznikla hrstka produkci navazujicich na tento celosvetove uznavany zanr. Dejistem techto produkci se stalo severozapadni pohranici Ceske republiky, zname take jako Sudety. Vysoce kontrastni postindustrialni krajina, opustena mista a divoke hory jako by pritahovaly pozornost filmaru hledajicich mene napadne a nejednoznacnejsi pozadi. Cilem studie je analyzovat vyznamy, ktere se za temito reprezentacemi skryvaji, a poukazat na prvky, ktere jsou pro ceskou produkci navazujici na svetovy noirovy trend odlisne. ER