PT Journal AU Czesany Dvorakova, T TI Rise, Evropa, protektorat a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacisticke filmove expanze SO Iluminace PY 2018 BP 31 EP 49 VL 30 IS 4 DI 10.58193/ilu.1588 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201804-0003.php DE Protektorat Cechy a Morava; Prag-Film; filmova politika treti rise; nove usporadani Evropy; filmove ateliery Barrandov SN 0862397X AB Studie se zameruje na zodpovezeni nekolika dilcich vyzkumnych otazek, ktere kontextualizuji tema protektoratniho filmoveho prumyslu, konkretne okolnosti vzniku a existence nacisty vytvorene spolecnosti Prag-Film. V prvni casti studie je predstavena koncepce risskeho filmu, jejimz cilem bylo vseobecne produkcni a ekonomicke posileni nemecke kinematografie na domaci i zahranicni urovni. V letech 1937-1942 naciste realizovali rozsahlou centralizaci a castecne zestatneni filmove infrastruktury v Nemecku a v nekterych okupovanych zemich vcetne Protektoratu Cechy a Morava. Druha cast studie analyzuje konkretni kroky a okolnosti, ktere vedly ke germanizaci ceskych filmovych atelieru Cautio Treuhand. Mapujeme vyjednavaci proces z roku 1942, jehoz cilem bylo vyjasnit postaveni nove prazske filmove spolecnosti, formalne se nachazejici pod risskou spravou Kulturniho oddeleni Uradu protektora, ale take pod dohledem UFI Reich Group (jejiz dcerinou spolecnosti se Prag-Film v temze roce stal). V letech 1941-1944 Nemci do prazskych filmovych atelieru mohutne investovali a vybudovali komplex 13 filmovych zvukovych scen. Jejich celkova plocha byla v roce 1944 vetsi nez plocha zvukovych scen nejvetsi nemecke filmove spolecnosti Ufa. V neposledni rade slouzil Prag-Film jako ucinny nastroj kontroly ceske filmove produkce a diky systematickemu zapojeni ceskych filmaru sehral i dulezitou propagandistickou roli. Prag-Film se stal uspesnym prikladem plne integrovaneho nastroje slouziciho cilum risske filmove politiky. ER