PT Journal AU Anger, J TI Found footage efekt. Digitalni Krizenecky a prasklina filmoveho media SO Iluminace PY 2019 BP 89 EP 117 VL 31 IS 2 DI 10.58193/ilu.1621 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201902-0006.php DE Jan Krizenecky; digitalizace; materialita; found footage; prasklina SN 0862397X AB Digitalizace vsech dochovanych filmu Jana Krizeneckeho, tzv. prukopnika ceske kinematografie, dala vzniknout filmovym artefaktum s nejistym medialnim statusem. Zatimco tezi z kristalove ciste kvality HD videa a mnoha novych moznosti variaci a obehu, rozpadajici se materialita nitratovych kopii a negativu nebyla smazana, ale o to vice zviditelnena. Cilem tohoto prispevku je prozkoumat, jak tato hybridnost ovlivnuje esteticke pusobeni filmu, zejmena jak tyto filmy priblizuje urcite tradici experimentalni found footage filmove tvorby, ktera zahrnuje deformativni postupy a pohrava si s napetim mezi obrazovou a hmotnou slozkou filmoveho obrazu (a "praskanim", ktere toto napeti udrzuje pri zivote). Ukazuje se, jak uzce se prolinaji deformativni postupy experimentalni kinematografie a destruktivni operace archivnich audiovizualnich dokumentu. Dale je take zdurazneno, jak hybridni materialita digitalizovanych artefaktu a jeji nezamerne pronikani do obrazovych vyznamu filmu muze zpusobit, ze mnohe ontologicke a epistemologicke problemy filmoveho media uvidime v novem svetle. ER