PT - JOURNAL ARTICLE AU - Anger, Jiří TI - Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média DP - 2019 Jun 1 TA - Iluminace PG - 89--117 VI - 31 IP - 2 AID - 10.58193/ilu.1621 IS - 0862397X AB - Digitalizace všech dochovaných filmů Jana Kříženeckého, tzv. průkopníka české kinematografie, dala vzniknout filmovým artefaktům s nejistým mediálním statusem. Zatímco těží z křišťálově čisté kvality HD videa a mnoha nových možností variací a oběhu, rozpadající se materialita nitrátových kopií a negativů nebyla smazána, ale o to více zviditelněna. Cílem tohoto příspěvku je prozkoumat, jak tato hybridnost ovlivňuje estetické působení filmů, zejména jak tyto filmy přibližuje určité tradici experimentální found footage filmové tvorby, která zahrnuje deformativní postupy a pohrává si s napětím mezi obrazovou a hmotnou složkou filmového obrazu (a "praskáním", které toto napětí udržuje při životě). Ukazuje se, jak úzce se prolínají deformativní postupy experimentální kinematografie a destruktivní operace archivních audiovizuálních dokumentů. Dále je také zdůrazněno, jak hybridní materialita digitalizovaných artefaktů a její nezáměrné pronikání do obrazových významů filmů může způsobit, že mnohé ontologické a epistemologické problémy filmového média uvidíme v novém světle.