RT Journal Article SR Electronic A1 Anger, Jiří T1 Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média JF Iluminace YR 2019 VO 31 IS 2 SP 89 OP 117 DO 10.58193/ilu.1621 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-201902-0006.php AB Digitalizace všech dochovaných filmů Jana Kříženeckého, tzv. průkopníka české kinematografie, dala vzniknout filmovým artefaktům s nejistým mediálním statusem. Zatímco těží z křišťálově čisté kvality HD videa a mnoha nových možností variací a oběhu, rozpadající se materialita nitrátových kopií a negativů nebyla smazána, ale o to více zviditelněna. Cílem tohoto příspěvku je prozkoumat, jak tato hybridnost ovlivňuje estetické působení filmů, zejména jak tyto filmy přibližuje určité tradici experimentální found footage filmové tvorby, která zahrnuje deformativní postupy a pohrává si s napětím mezi obrazovou a hmotnou složkou filmového obrazu (a "praskáním", které toto napětí udržuje při životě). Ukazuje se, jak úzce se prolínají deformativní postupy experimentální kinematografie a destruktivní operace archivních audiovizuálních dokumentů. Dále je také zdůrazněno, jak hybridní materialita digitalizovaných artefaktů a její nezáměrné pronikání do obrazových významů filmů může způsobit, že mnohé ontologické a epistemologické problémy filmového média uvidíme v novém světle.