PT Journal AU Spanihelova, M TI Mezi dominanci a absenci. Tanec (s medii) v Laterne magice SO Iluminace PY 2019 BP 47 EP 60 VL 31 IS 3 DI 10.58193/ilu.1633 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201903-0004.php DE Laterna magika; tanec; choreografie; telo; film; intermedialita SN 0862397X AB Studie se zameruje na podobu tance v inscenacich Laterny magiky od jejich historickych pocatku az po moderni eru na prelomu tisicileti. Tanec byl jednim z elementarnich prvku pritomnych v multimedialnich inscenacich teto experimentalni sceny od svetove vystavy Expo v roce 1958 v Bruselu. Tanec menil sve postaveni podle ruznych tvurcich vychodisek - od nevyznamneho prostrednika spojujiciho jednotlive scenicke prvky pres dominantni roli v obdobi baletnich inscenaci na prelomu 80. a 90. let az po naprostou absenci tance v ere tzv. dramatickych programu. V cele historii Laterny magiky se tanec objevoval v ruznych tanecnich stylech a formatech: od reviznich pohybovych skecu a pantomimickych etud pres technicky narocne tanecni figury az po mistra de pas de deux. Tanecnik na jevisti pracoval jako uzitecny spojovatel nebo prostrednik mezi filmovym obrazem a zivymi jevistnimi udalostmi. Studie zkouma intenzitu tance pritomneho na jevisti, zpusob, jakym rozvinul dialog mezi tanecnikem a filmovym mediem, jaky byl obraz tance prezentovany ve filmovych sekvencich divadelnich inscenaci, ke kterym dochazelo premistovanim. Pokousi se zejmena nahlizet na ruzne konceptualni vychodiska mezi vztahem tance a filmu na scene Laterny magiky. ER