PT Journal AU Kotisova, J TI Devastujici vysnena povolani. Ambivalence, emoce a tvurci prace v postsocialistickem audiovizualnim prumyslu SO Iluminace PY 2019 BP 27 EP 45 VL 31 IS 4 DI 10.58193/ilu.1642 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-201904-0002.php DE krizovi reporteri; scenaristi; film; zurnalistika; emocionalni prace; dobra a spatna prace SN 0862397X AB Nedavne studie o kreativni praci vyvolaly diskusi o nejvhodnejsim teoretickem ramci pro jeji zkoumani: je kreativni prace brutalni formou utlaku? Nebo spise generuje nove a rozmanite subjektivity? Podrobuje kreativni prace pracovniky rezimu sebekazne a vladnuti? Nebo ma ciste pozitivni rysy, ktere nelze redukovat na kompenzacni mechanismy? Diskuse o presnosti ruznych pristupu musi byt jeste lepe podlozena empirickym vyzkumem. Zejmena v nove vznikajicich pracich o kreativni praci chybi vhled do identit a pracovnich podminek kreativnich pracovniku mimo zapadni svet.Tento clanek se zabyva jak pozitivnimi, tak negativnimi aspekty kreativni prace v postsocialistickem audiovizualnim prumyslu. Na zaklade dvaceti ctyr hloubkovych rozhovoru s ceskymi televiznimi reportery a scenaristy se snazim odpovedet na nasledujici otazky: Jake zkusenosti nabizi kreativni prace v postsocialistickem audiovizualnim prumyslu svym pracovnikum? Co cini praci techto pracovniku dobrou a spatnou? Jak a do jake miry jsou dobre a spatne aspekty kreativni prace narativne spojeny s postsocialistickym kontextem?Zjisteni naznacuji, ze ackoli se formy nejistoty scenaristu a televiznich reporteru lisi, jejich prace je stale poznamenana jak pocitem zlomu v financovani a profesnich ideologiich po roce 1989, tak i kontinuitou ve zpusobech produkce. V narativech audiovizualnich profesionalu se postsocialisticky kontext jevi jako idealizace Zapadu a liberalismu, ale take se v nem objevuje nespokojenost s nedostatky statu, velka nejistota, fragmentace a instrumentalizace medialniho prumyslu, specificky smysl pro humor a take provincialismus. Dulezite je, ze tvrdim, ze oba typy audiovizualnich profesionalu vykonavaji rozsahlou emocionalni praci, ktera spociva v peclive odmerovanem ponoreni se do sve prace (stejne jako v odlouceni od ni). Tim, ze ilustruji, ze a jak jsou profesni identity audiovizualnich pracovniku ze sve podstaty ambivalentni, a tim, ze zavadim pojem emoci, se tato prace snazi dale de-westernizovat vyzkum kreativni prace a rozsirit debatu o dobre a spatne praci v kreativnim prumyslu. ER