PT Journal AU Czesany Dvorakova, T Dolezalova, A Moravcova, H TI Historie ceskoslovenskeho / ceskeho filmu v zrcadle jeho ekonomickych dat SO Iluminace PY 2020 BP 5 EP 39 VL 32 IS 1 DI 10.58193/ilu.1653 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202001-0001.php DE ekonomicka analyza; filmovy prumysl; filmova historie; produkcni studia; Ceskoslovensko; prumerne naklady; investice; statni podpora SN 0862397X AB Cilem studie je ukazat potencial skryty v puvodnich archivnich zdrojich filmovych spolecnosti a filmu pro ekonomickou analyzu ceskoslovenskeho a ceskeho filmoveho prumyslu ve 20. stoleti v ruznych ideologickych a ekonomickych rezimech. Studie odpovida na tri otazky: * jak mohou vyzkumnici vyuzit filmove archivni zdroje pro ekonomickou analyzu filmoveho prumyslu; * jak lze filmove archivni zdroje vyuzit pro analyzu ekonomickych rozhodnuti filmovych producentu; * jake byly ekonomicke naklady ceskoslovenskych a ceskych filmu z historickeho pohledu? V prvni kapitole studie analyzuje strukturu a kvalitu shromazdenych dat, jakoz i vyvoj rozpoctovych strategii producentu. Na zaklade shromazdenych archivnich zdroju poskytuje druha kapitola prvni analyzu struktury financnich zdroju tri ceskych filmu - Syn hor (Vladimir Slavinsky, 1925), Rosina nalezenka (Otakar Vavra, 1945) a Vecirek a hoste (Jan Nemec, 1966) -, ktere byly natoceny v ruznych obdobich. Zaroven druha kapitola odvozuje mozne strategie, ktere spolecnosti pouzivaji k financovani svych filmu. Treti kapitola analyzuje financni naklady ceskoslovenskych a ceskych filmu. Analyza ukazuje, ze nejvyssi naklady vznikly v mimoradnem poslednim roce druhe svetove valky a pote v 50. letech. S vyjimkou let 1974 a 1977 se naklady v ostatnich letech ani zdaleka nepriblizily a kolisaly kolem vyrazne nizsi urovne dnesnich prumernych nakladu, jak je uvadeji filmovi producenti. Studie je vysledkem vyzkumneho projektu "Kolik kdy stal cesky film", podporovaneho Ceskym filmovym fondem (c. 1364/2016). ER