RT Journal Article SR Electronic A1 Bezucha, Ondřej T1 Object specific cinema. Stylové prvky videomappingu v tvorbě skupiny Macula JF Iluminace YR 2020 VO 32 IS 3 SP 61 OP 81 DO 10.58193/ilu.1674 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202003-0003.php AB Projekční mapování je vizuální proces, při kterém se pohyblivý obraz kreativním způsobem promítá na povrch reálných objektů. Tento fenomén se začal široce objevovat v galeriích a hudebních klubech před asi deseti lety, ale velmi rychle se rozrostl. Dnešní velkoplošné projekční mapování je běžnou součástí různých kampaní značek a městských oslav. Hlavním cílem této studie je popsat, jak funguje styl projekčního mapování. Zohledňuje čtyři základní prvky projekčního mapování - pohyblivé obrazy, zvuk, promítané objekty a okolní prostor. Zaměřuje se však především na vztahy mezi pohyblivými obrazy a promítanými objekty. Projekční mapování se totiž od jiných druhů pohyblivých obrazů liší svou objektovou specifičností. Je založeno na přesném propojení pohyblivého obrazu a mapovaného objektu. Toto propojení se nemusí omezovat pouze na případy, kdy je promítaný obraz vizuálně přesně sousedící s tvarem a konturami mapovaného objektu. Projekční mapování může také čerpat ze všech historických, kulturních nebo sociálních kontextů mapovaných objektů podobným způsobem, jakým site-specific umění čerpá z identity daného místa. Podobně jako adjektivum "site-specific" bychom tedy mohli projekční mapování považovat za objektově specifické kino. Jako případová studie slouží práce české vizuální skupiny Macula. Konkrétně se jedná o jejich tvorbu z let 2009 až 2014, kdy hlavními členy skupiny byli Amar Mulabegović, Dan Gregor a Ondřej Skala. V rámci analýzy jejich stylu projekčního mapování a výrazových prostředků jejich mappingových performancí zařazuji jejich práce do kontextu dalších možných přístupů a porovnávám je s praktikami jiných autorů.