RT Journal Article SR Electronic A1 Böhm, Michal T1 Didaktika skladby a řádu. Vývoj výuky teorie střihové skladby na FAMU JF Iluminace YR 2020 VO 32 IS 3 SP 83 OP 115 DO 10.58193/ilu.1675 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202003-0004.php AB Cílem této studie je zkoumat vývoj výuky teorie střihu na katedře střihu Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU) v Praze od roku 1964 do současnosti. Studie se zaměřuje na didaktiku teorie střihu - která se týká analýzy učebnic, studijních plánů a praktické výuky - a prostřednictvím ní odhaluje intelektuální transformaci samotné teorie střihu. Tato transformace proběhla v historickém kontextu a byla hluboce ovlivněna institucionálním vývojem katedry střihu. Sekundárním záměrem této studie je tedy stručně shrnout historii katedry spolu s jejími nejvýznamnějšími osobnostmi, které definovaly výuku a reflexi teorie střihu. Klíčovou postavou celé studie je Jan Kučera, významný český filmový teoretik, který založil katedru střihu na FAMU a položil základy teorie střihu, z nichž Josef Valušiak a Martin Čihák - jeho budoucí nástupci, učitelé teorie a další významné osobnosti této studie - čerpají až do současnosti. Jedním ze základních předpokladů Kučery v oblasti střihu a filmové teorie obecně byla sémantická hierarchie a sémiotická struktura uměleckého díla, a tento pojem stále definuje myšlení studentů střihu. Tato studie se také zabývá otázkou, zda existuje kontinuita a tradice ve výuce teorie střihu (kterou tato studie upřednostňuje před výukou praktického střihu) na katedře střihu FAMU, a reflektuje tento jedinečný pedagogický přístup.