PT Journal AU Cesalkova, L TI Zbozi predevsim. Ceskoslovenska animace a reklama na pocatku 60. let 20. stoleti SO Iluminace PY 2020 BP 29 EP 46 VL 32 IS 4 DI 10.58193/ilu.1683 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202004-0003.php DE animovany film; reklama; socialismus; zbozni fetisismus; Ceskoslovensko SN 0862397X AB Tato studie vysvetluje popularitu animovanych reklamnich filmu v socialistickem Ceskoslovensku na pocatku 60. let. Tvrdi, ze animovana reklama prevladala v ceskoslovenske socialisticke spotrebitelske a materialni kulture pocatku 60. let, protoze umoznovala komunikovat specificky koncept zbozi a komoditniho fetisismu v ramci teto kultury, umoznovala pokracovat v kulturni tradici animovaneho filmu v Ceskoslovensku a tezit z jeho prestize jak v zahranici, tak i v domaci konkurenci mezi subjekty reklamniho prumyslu. Animace zaroven splnovala pozadavky audiovizualni reklamy na zmeny ve zpusobu konzumace medialniho obsahu v souvislosti s rozvojem televize a v neposledni rade byla dlouho preferovanym resenim v diskusich o moralce socialisticke reklamy. ER