PT Journal AU Mitric, P Kolaric, T SO Iluminace PY 2021 BP 35 EP 62 VL 33 IS 1 DI 10.58193/ilu.1694 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202101-0002.php DE popularni kino; postjugoslavsky region; idealni evropske koprodukce; Srbsko; Chorvatsko; Jugoslavie SN 0862397X AB Budovani divacke obce je v soucasne dobe nejnarocnejsim ukolem pro narodni filmove prumysly v Evrope. Tento clanek se zabyva touto vyzvou se zamerenim na konkretni evropsky region - postjugoslavsky. Po rozpadu Jugoslavie byl velky spolecny filmovy trh, ktery pravidelne produkoval velmi uspesne filmy, nahrazen sedmi narodnimi kinematografiemi. Z hlediska prumyslu funguji tyto kinematografie ve velmi odlisnem kontextu nez v byvale Jugoslavii, vcetne neexistence integrovane filmove politiky, roztristenych uzemi a divaku. Presto se rade postjugoslavskych filmu podarilo oslovit vyznamne narodni a/nebo regionalni publikum.Na zaklade konceptu nizke, stredni a vysoke kinematografie a idealni evropske koprodukce a s vyuzitim udaju z databaze LumierePro a narodnich filmovych center mapujeme filmy, ktere dosahly uspechu na domacim trhu, a filmy, ktere se podarilo dostat za hranice dane zeme, abychom pochopili, co pritahuje domaci, regionalni a (obcas) mezinarodni publikum. Identifikujeme take hlavni prekazky lepsiho prodeje vstupenek na postjugoslavske filmy a diskutujeme mozne politicke kroky k jejich odstraneni. Za timto ucelem analyzujeme filmove texty, produkcni procesy a take pozorovaci data ze dvou udalosti v tomto odvetvi.Nase analyza vykresluje komplexni obraz. Ackoli se divaci v jednotlivych regionech lisi, nektere tematicke a stylove preference jsou spolecne - tuto situaci lze vyuzit prostrednictvim vyvoje kvalitnich regionalnich idealnich evropskych koprodukci. Jsou vsak zapotrebi nove distribucni strategie spolu s vetsimi vedeckymi snahami o porozumeni divakum a jejich zapojeni. ER