RT Journal Article SR Electronic A1 Mitrić, Petar A1 Kolarić, Tamara T1 JF Iluminace YR 2021 VO 33 IS 1 SP 35 OP 62 DO 10.58193/ilu.1694 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202101-0002.php AB Budování divácké obce je v současné době nejnáročnějším úkolem pro národní filmové průmysly v Evropě. Tento článek se zabývá touto výzvou se zaměřením na konkrétní evropský region - postjugoslávský. Po rozpadu Jugoslávie byl velký společný filmový trh, který pravidelně produkoval velmi úspěšné filmy, nahrazen sedmi národními kinematografiemi. Z hlediska průmyslu fungují tyto kinematografie ve velmi odlišném kontextu než v bývalé Jugoslávii, včetně neexistence integrované filmové politiky, roztříštěných území a diváků. Přesto se řadě postjugoslávských filmů podařilo oslovit významné národní a/nebo regionální publikum. Na základě konceptů nízké, střední a vysoké kinematografie a ideální evropské koprodukce a s využitím údajů z databáze LumierePro a národních filmových center mapujeme filmy, které dosáhly úspěchu na domácím trhu, a filmy, které se podařilo dostat za hranice dané země, abychom pochopili, co přitahuje domácí, regionální a (občas) mezinárodní publikum. Identifikujeme také hlavní překážky lepšího prodeje vstupenek na postjugoslávské filmy a diskutujeme možné politické kroky k jejich odstranění. Za tímto účelem analyzujeme filmové texty, produkční procesy a také pozorovací data ze dvou událostí v tomto odvětví.Naše analýza vykresluje komplexní obraz. Ačkoli se diváci v jednotlivých regionech liší, některé tematické a stylové preference jsou společné - tuto situaci lze využít prostřednictvím vývoje kvalitních regionálních ideálních evropských koprodukcí. Jsou však zapotřebí nové distribuční strategie spolu s většími vědeckými snahami o porozumění divákům a jejich zapojení.