RT Journal Article SR Electronic A1 Parvulescu, Constantin A1 Hanzlík, Jan T1 JF Iluminace YR 2021 VO 33 IS 2 SP 5 OP 25 DO 10.58193/ilu.1700 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202102-0001.php AB Tento článek vychází z předchozího výzkumu evropských digitálních periferií a zkoumá způsob, jakým jsou vytvářeny na rozhraních katalogů VOD (video-on-demand). Naše analýza rozlišuje mezi kvantitativní a kvalitativní periférií a zohledňuje jak evropské poskytovatele, kteří obdrželi dotace od EU, tak globální služby, jako je Netflix. Zaměřuje se na evropské filmové kultury a kriticky se zabývá zastřešujícím pojmem "evropský film". Článek tvrdí, že platformy VOD financované EU mají tendenci upřednostňovat větší evropské filmové kultury, jako je Francie, a znevýhodňovat menší, jako jsou ty ze středovýchodní Evropy (Česko, Rumunsko, Maďarsko atd.). Ukazuje, že streamovací giganti jako Netflix mají tendenci vytvářet menší rozdíly mezi evropskými filmovými kulturami než evropští poskytovatelé. Článek také zpochybňuje stále komerčnější přístup, který vede k globalizaci evropského filmu prostřednictvím digitálních služeb, a považuje jej za příčinu marginalizace. Obhajuje zohlednění rozmanitosti evropské filmové produkce v takovém globalizovaném a stále více ziskově orientovaném kontextu.