RT Journal Article SR Electronic A1 Mišúr, Martin T1 Eldorádem zrádců. Nerealizovaný produkční cyklus a kulturněpolitické kolize poválečné československé kinematografie JF Iluminace YR 2021 VO 33 IS 2 SP 27 OP 57 DO 10.58193/ilu.1701 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202102-0002.php AB Tento článek poskytuje pohled na žánrové jevy z atypické perspektivy: pokouší se zachytit a funkčně vysvětlit produkční cykly v jejich nerealizované podobě. Článek sleduje tematicky soudržnou skupinu filmů během konkrétního omezeného období, které byly zvažovány, ale nakonec nebyly realizovány a u nichž se zachovaly určité hmotné stopy. Existence a analytické vytěžení těchto dochovaných stop - provedené na příkladu podnětů genetické kritiky - umožní nahlédnout do historie v její neviditelné a nesouvislé podobě. Myšlenka uvedená na začátku studie je, že skutečnost, že se něco nakonec nestalo - bylo to buď neaktivní, zakázané nebo narazilo na "slepou uličku" - také mnoho vypovídá a poskytuje neocenitelné informace o tom, co bylo nakonec aktivní, přípustné a dominantní. Studie testuje tuto hypotézu na konkrétním produkčním systému československého znárodněného filmu, konkrétně v první polovině 50. let. Tzv. státně socialistický způsob výroby v tomto období představoval významné překážky pro rozvoj produkčních cyklů, ale také podněcoval vnitřní práci na nerealizovaných produkčních cyklech. Případová studie nerealizovaného produkčního cyklu druhého centra pak představí soudržnou skupinu existujících scénáristických formátů. Nakonec však nebyl z této skupiny vytvořen ani jeden film, přestože materiály o takzvaném druhém centru byly poté oficiálně upřednostněny. Skutečnost, že tyto filmy nebyly realizovány, lze přesně vysvětlit pečlivým propojením teorie produkčních cyklů, historie produkční kultury (státně socialistický způsob výroby) a genetické kritiky.