PT Journal AU Slavik, B TI Digitalni hranice: setkani s nejistotou (recenzni studie) SO Iluminace PY 2021 BP 97 EP 114 VL 33 IS 2 DI 10.58193/ilu.1704 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202102-0005.php DE reprezentace; Gilles Deleuze; Daniel Strutt; digitalni obraz; analogovy obraz SN 0862397X AB Cilem prezentovane studie je popsat vztah mezi myslenim soucasneho vizualniho teoretika Daniela Strutta a francouzskeho poststrukturalistickeho filozofa Gillese Deleuze; napeti mezi myslenim a obrazem je v teto studii analyzovano predevsim. Daniel Strutt ve sve knize Digitalni obraz a realita: Affect, Metafyzika a postkinematografie predstavil koncept digitalni hranice (vlastni digitalni obrazova ontologie), ktera je silne ovlivnena Deleuzeho myslenim (na jedne strane ontologickym v dile Difference and Repetition, na druhe strane tim, ktere se venuje obrazu moderni kinematografie v knize Cinema 2: The Time-Image). Oba autory spojuje snaha identifikovat sily, ktere mohou byt zdrojem lidske myslenkove cinnosti. Oba tyto sily nachazeji v okamziku, kdy se clovek nemuze spolehnout na ontologickou jistotu obrazu - a naopak je nucen tvorit sam sebe ve sfere nejistoty. Predlozena studie se snazi tuto nejistotu prezentovat v kontextu mysleni obou autoru. ER