PT - JOURNAL ARTICLE AU - Slavík, Benjamin TI - Digitální hranice: setkání s nejistotou (recenzní studie) DP - 2021 Jun 1 TA - Iluminace PG - 97--114 VI - 33 IP - 2 AID - 10.58193/ilu.1704 IS - 0862397X AB - Cílem prezentované studie je popsat vztah mezi myšlením současného vizuálního teoretika Daniela Strutta a francouzského poststrukturalistického filozofa Gillese Deleuze; napětí mezi myšlením a obrazem je v této studii analyzováno především. Daniel Strutt ve své knize Digitální obraz a realita: Affect, Metafyzika a postkinematografie představil koncept digitální hranice (vlastní digitální obrazová ontologie), která je silně ovlivněna Deleuzeho myšlením (na jedné straně ontologickým v díle Difference and Repetition, na druhé straně tím, které se věnuje obrazu moderní kinematografie v knize Cinema 2: The Time-Image). Oba autory spojuje snaha identifikovat síly, které mohou být zdrojem lidské myšlenkové činnosti. Oba tyto síly nacházejí v okamžiku, kdy se člověk nemůže spolehnout na ontologickou jistotu obrazu - a naopak je nucen tvořit sám sebe ve sféře nejistoty. Předložená studie se snaží tuto nejistotu prezentovat v kontextu myšlení obou autorů.