PT Journal AU Pavlik, O TI Za hranice profesionalni a fanouskovske kritiky. Afinitni retorika ceskych filmovych videorecenzi na platforme YouTube SO Iluminace PY 2021 BP 5 EP 32 VL 33 IS 4 DI 10.58193/ilu.1715 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202104-0001.php DE filmova kritika; afinitni retorika; videorecenze; YouTube; digitalni media SN 0862397X AB Stavajici stipendium na filmovou a kulturni kritiku v digitalni ere ukazuje na rozmazane hranice mezi takzvanymi profesionaly a amatery ci fanousky. Jak tedy muzeme vymezit a definovat pruseciky, sdilene postupy a stycne body mezi temito ruznymi, ale zaroven konvergujicimi kritickymi skolami? Tato studie, zalozena na retoricke analyze tri ceskych kanalu Youtube (Toren, Medojed, Hroty Algernona), tvrdi, ze filmove recenze v digitalnim veku lze produktivne popsat pomoci afinitivni retoriky. Afinita zde nestoji za osobnim emocionalnim poutem k filmum ci jejich publiku, ale spise predstavuje nejednoznacnou smes naklonnosti a vzdaleneho poznani jejich hranic. Na jedne strane se youtuberi intuitivne vazou k normam klasickeho hollywoodskeho vypraveni a jako mikrocelebrity se snazi ovlivnovat a spojovat se se svymi nasledovniky. Na druhe strane vnimaji hollywoodskou kinematografii jako zakorenenou v konvencne a komercne orientovanem zabavnim prumyslu a s ohledem na ekonomiku YouTube rozlisuji mezi svymi vlastnimi estetickymi preferencemi a preferencemi ostatnich fanousku ci divaku. Jak tato studie nakonec naznacuje, afinitivni retoriku mohou sdilet jak filmovi fanousci, tak profesionalni kritici, a proto nam umoznuje udelat krok k prehodnoceni soucasne filmove kritiky a jejich moznych zpusobu kategorizace. ER