RT Journal Article SR Electronic A1 Pavlík, Ondřej T1 Za hranice profesionální a fanouškovské kritiky. Afinitní rétorika českých filmových videorecenzí na platformě YouTube JF Iluminace YR 2021 VO 33 IS 4 SP 5 OP 32 DO 10.58193/ilu.1715 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202104-0001.php AB Stávající stipendium na filmovou a kulturní kritiku v digitální éře ukazuje na rozmazané hranice mezi takzvanými profesionály a amatéry či fanoušky. Jak tedy můžeme vymezit a definovat průsečíky, sdílené postupy a styčné body mezi těmito různými, ale zároveň konvergujícími kritickými školami? Tato studie, založená na rétorické analýze tří českých kanálů Youtube (Toren, Medojed, Hroty Algernona), tvrdí, že filmové recenze v digitálním věku lze produktivně popsat pomocí afinitivní rétoriky. Afinita zde nestojí za osobním emocionálním poutem k filmům či jejich publiku, ale spíše představuje nejednoznačnou směs náklonnosti a vzdáleného poznání jejích hranic. Na jedné straně se youtubeři intuitivně vážou k normám klasického hollywoodského vyprávění a jako mikrocelebrity se snaží ovlivňovat a spojovat se se svými následovníky. Na druhé straně vnímají hollywoodskou kinematografii jako zakořeněnou v konvenčně a komerčně orientovaném zábavním průmyslu a s ohledem na ekonomiku YouTube rozlišují mezi svými vlastními estetickými preferencemi a preferencemi ostatních fanoušků či diváků. Jak tato studie nakonec naznačuje, afinitivní rétoriku mohou sdílet jak filmoví fanoušci, tak profesionální kritici, a proto nám umožňuje udělat krok k přehodnocení současné filmové kritiky a jejích možných způsobů kategorizace.