PT Journal AU Zach, O TI Kriticke DedictviExkomunikace a blahoreceni prvniho porevolucniho filmu Very Chytilove. SO Iluminace PY 2024 BP 71 EP 92 VL 36 IS 1 DI 10.58193/ilu.1771 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202401-0001.php DE filmova kritika; heteronomie; transformace; post-socialisticky film; performativita; Vera Chytilova SN 0862397X AB Na zaklade castecne autobiograficke perspektivy se clanek zabyva pripadem heteronomniho kritickeho hodnoceni filmu Dedictvi aneb Kurvahosigutentag (Vera Chytilova, 1992) ve svetle transformace ceskeho filmoveho prumyslu v 90. letech 20. stoleti. Prvni postsocialisticky film emblematicke reziserky ceskoslovenske nove vlny byl zprvu povazovan za zradu kulturniho dedictvi, ktere jeho autorka reprezentovala. V roce 2020 byl vsak tentyz film ceskou kritikou oznacen za treti nejvyznamnejsi dilo postsametove ery. Text konstatuje, ze retoricke vyuziti tehoz kulturniho kanonu ceskoslovenske nove vlny pouzite pri estetickem hodnoceni tehoz filmu v ruznych dobach dvema ruznymi hodnoticimi komisemi vedlo ke dvema protichudnym estetickym soudum. Z toho vyvozuje tezi, ze jadrem teto heteronomie posuzovani muze byt rozdilnost kritickeho diskurzu vyplyvajici z ruznych "forem zivota" clenu hodnoticich komisi. Tvrdi, ze spise nez zmeny v estetickych hodnotach filmu nebo ve vkusu publika odhaluji zmeny v hodnoceni performativni tendence (v austinovskem i butlerovskem smyslu) filmove kritiky, objevujici se v tomto pripade jako "dedictvi" procesu transformace ceske kinematografie v 90. letech. Na zaklade tohoto pojeti navrhuje filmovou kritiku chapat jako medium specifickeho sociokulturniho kontextu a jeji aktualni texty studovat jako socialne podminenou diskurzivni praxi. ER