PT Journal AU Koctar, K TI Sadismus vuci divactvu filmoveho dila Liminalni zkusenost a modulace percepce pri performanci Nas ocistec (Martin Jezek, 2021) SO Iluminace PY 2024 BP 29 EP 70 VL 36 IS 1 DI 10.58193/ilu.1772 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202401-0002.php DE Nas ocistec; liminalita; Martin Jezek; expanded cinema; percepce SN 0862397X AB Nekteri filmovi tvurci si zvolili, ze divakum svych del nezprostredkuji pribeh, nybrz primo zautoci na jejich smysly. V teto studii se budeme zabyvat expanded cinema performanci experimentalniho filmare Martina Jezka Nas ocistec (2021), ktera pomoci ruznych technik usiluje prave o tento typ telesneho a afektivniho divactvi. Je urcena pro tri projektory a trojici platen, pricemz se s ni lze setkat pouze ve forme udalosti. Z tohoto duvodu budeme vychazet z textu teatrolozky Eriky Fischer-Lichte, ktera vypracovala koncept estetiky performativity, jenz nabizi vhodny teoreticky ramec pro vyzkum umeleckych del v udalostni podobe. Nejprve vsak musime prijit s argumenty, proc lze jeji myslenky aplikovat i na filmove umeni, nebot Fischer-Lichte se vuci predstave performativniho filmu stavi kriticky. S vyuzitim pojmu liminalita, ktery ji slouzi k uchopeni promeny telesne a smyslove zkusenosti divactva, se pak pokusime prozkoumat ruzne zpusoby, jimiz muze Nas ocistec primo modulovat vnimani jej sledujicich subjektu. Nasi vyzkumnou otazku je tedy mozne formulovat takto: Jaka jsou specifika vnimani expanded cinema performance Nas ocistec a ktere konkretni - at jiz zamerne, zavisle na Jezkove "sadisticke" konceptualizaci, nebo zcela nahodne - prvky podminuji tento liminalni smyslovy prozitek? Krome textu Fischer-Lichte pro nas budou dulezite take prace filozofa Gillesa Deleuze a texty z oblasti fenomenologie, ktere nam napomohou uchopit afektivni zkusenost, ktera se vzpira radu signifikace. V analyticke casti studie obratime pozornost k vizualni slozce Naseho ocistce, pricemz se budeme zabyvat mj. agresivni stroboskopii typickou pro strukturalni film ci technikou flash and freeze spontanniho filmu. Dale se zamerime na chaotickou zvukovou stopu Naseho ocistce, a pote prozkoumame v tomto dile se vyskytujici zamerny moment ticha a tmy, ktery nabizi potencial pro vznik specificke casovosti. ER