PT - JOURNAL ARTICLE AU - Kočtář, Kryštof TI - Sadismus vůči diváctvu filmového díla Liminální zkušenost a modulace percepce při performanci Náš očistec (Martin Ježek, 2021) DP - 2024 Jun 17 TA - Iluminace PG - 29--70 VI - 36 IP - 1 AID - 10.58193/ilu.1772 IS - 0862397X AB - Někteří filmoví tvůrci si zvolili, že divákům svých děl nezprostředkují příběh, nýbrž přímo zaútočí na jejich smysly. V této studii se budeme zabývat expanded cinema performancí experimentálního filmaře Martina Ježka Náš očistec (2021), která pomocí různých technik usiluje právě o tento typ tělesného a afektivního diváctví. Je určena pro tři projektory a trojici pláten, přičemž se s ní lze setkat pouze ve formě události. Z tohoto důvodu budeme vycházet z textů teatroložky Eriky Fischer-Lichte, která vypracovala koncept estetiky performativity, jenž nabízí vhodný teoretický rámec pro výzkum uměleckých děl v událostní podobě. Nejprve však musíme přijít s argumenty, proč lze její myšlenky aplikovat i na filmové umění, neboť Fischer-Lichte se vůči představě performativního filmu staví kriticky. S využitím pojmu liminalita, který jí slouží k uchopení proměny tělesné a smyslové zkušenosti diváctva, se pak pokusíme prozkoumat různé způsoby, jimiž může Náš očistec přímo modulovat vnímání jej sledujících subjektů. Naši výzkumnou otázku je tedy možné formulovat takto: Jaká jsou specifika vnímání expanded cinema performance Náš očistec a které konkrétní - ať již záměrné, závislé na Ježkově "sadistické" konceptualizaci, nebo zcela náhodné - prvky podmiňují tento liminální smyslový prožitek? Kromě textů Fischer-Lichte pro nás budou důležité také práce filozofa Gillesa Deleuze a texty z oblasti fenomenologie, které nám napomohou uchopit afektivní zkušenost, která se vzpírá řádu signifikace. V analytické části studie obrátíme pozornost k vizuální složce Našeho očistce, přičemž se budeme zabývat mj. agresivní stroboskopií typickou pro strukturální film či technikou flash and freeze spontánního filmu. Dále se zaměříme na chaotickou zvukovou stopu Našeho očistce, a poté prozkoumáme v tomto díle se vyskytující záměrný moment ticha a tmy, který nabízí potenciál pro vznik specifické časovosti.