PT Journal AU Hubacek, T TI Prima profesionalizace reziseru v animovane tvorbe SO Iluminace PY 2024 BP 93 EP 120 VL 36 IS 1 DI 10.58193/ilu.1773 WP https://iluminace.cz/artkey/ilu-202401-0004.php DE Jan Pos; profesionalizace; amatersky film; animovany film; Kratky film SN 0862397X AB Tato studie se zameruje na pozoruhodny fenomen ceskoslovenskeho animovaneho filmu. V 70. letech 20. stoleti doslo v Ceskoslovensku k unikatnimu spojeni dvou odlisnych svetu - amaterskeho a animovaneho filmu. Amatersti reziseri animovanych filmu mohli prejit primo k profesionalni rezii, aniz by ziskali radne vysokoskolske filmove vzdelani nebo museli absolvovat predchozi studiovou praxi. Peti z nich to bylo umozneno na zaklade predchozich uspechu na amaterskych festivalech a jejich jedinecneho vytvarneho stylu. Pro tyto ucely text definuje pojem "prima profesionalizace" a vysvetluje jeji aspekty. Studie sleduje vstup reziseru do profesionalni sfery, jejich kontinuitu ci diskontinuitu s amaterskou praci a zmenu jejich tvurciho stylu, kterou si vyzadalo pusobeni ve statnich filmovych studiich. Krome samotnych reziseru se studie zameruje na osobnost, ktera jejich profesionalizaci zasadnim zpusobem umoznila - Jana Pose, dramaturga Kratkeho filmu, ktery udrzoval uzke kontakty s amaterskym filmovym svetem, lze podle terminologie teorie hereckych siti povazovat za zprostredkovatele. Jak je popsano v teto praci, proces tzv. prime profesionalizace neprobihal pouze v Cechach, ale take na Slovensku. Priblizne ve stejne dobe zde pusobil jako zprostredkovatel Rudolf Urc, rovnez dramaturg. Jeho pozice je zhruba srovnatelna s pozici Jana Pose a je mozne, ze tyto profesionalizacni procesy probihaly i v dalsich zemich se statnesocialistickym zpusobem filmove produkce. ER