RT Journal Article SR Electronic A1 Hubáček, Tomáš T1 Přímá profesionalizace režisérů v animované tvorbě JF Iluminace YR 2024 VO 36 IS 1 SP 93 OP 120 DO 10.58193/ilu.1773 UL https://iluminace.cz/artkey/ilu-202401-0004.php AB Tato studie se zaměřuje na pozoruhodný fenomén československého animovaného filmu. V 70. letech 20. století došlo v Československu k unikátnímu spojení dvou odlišných světů - amatérského a animovaného filmu. Amatérští režiséři animovaných filmů mohli přejít přímo k profesionální režii, aniž by získali řádné vysokoškolské filmové vzdělání nebo museli absolvovat předchozí studiovou praxi. Pěti z nich to bylo umožněno na základě předchozích úspěchů na amatérských festivalech a jejich jedinečného výtvarného stylu. Pro tyto účely text definuje pojem "přímá profesionalizace" a vysvětluje její aspekty. Studie sleduje vstup režisérů do profesionální sféry, jejich kontinuitu či diskontinuitu s amatérskou prací a změnu jejich tvůrčího stylu, kterou si vyžádalo působení ve státních filmových studiích. Kromě samotných režisérů se studie zaměřuje na osobnost, která jejich profesionalizaci zásadním způsobem umožnila - Jana Poše, dramaturga Krátkého filmu, který udržoval úzké kontakty s amatérským filmovým světem, lze podle terminologie teorie hereckých sítí považovat za zprostředkovatele. Jak je popsáno v této práci, proces tzv. přímé profesionalizace neprobíhal pouze v Čechách, ale také na Slovensku. Přibližně ve stejné době zde působil jako zprostředkovatel Rudolf Urc, rovněž dramaturg. Jeho pozice je zhruba srovnatelná s pozicí Jana Poše a je možné, že tyto profesionalizační procesy probíhaly i v dalších zemích se státněsocialistickým způsobem filmové produkce.