Iluminace 2000, 12(2):5-40

Film a teorie intertextuality

Michail Jampolskij

Ikonografie a ikonologie jako textový prvek filmu - příklady z historie filmu. Symboly jako ikonografické formy. Anagramy a jejich metodologický význam v teorii intertextuality. Druhy anagramů. Text, podtext, písmo a hieroglyf, kniha, citát a vývěsní štít jako motiv a symbolický prvek. Princip "třetího textu", znásobené zápletky, "hra-ve-hře".

Klíčová slova: filmová teorie, filmová estetika, sémantika, symbol ve filmu, psaný text ve filmu, filmová věda a výzkum

Film and the Theory of Intertextuality

Iconography and iconology as a textual element of film - examples from film history. Symbols as iconographic forms. Anagrams and their methodological significance in the theory of intertextuality. Types of anagrams. Text, subtext, script and hieroglyph, book, quotation and signboard as motif and symbolic element. The principle of the “third text”, multiplied plots, “game-within-a-game”.

Keywords: film theory, film aesthetics, semantics, symbol in film, written text in film, film science and research

Zveřejněno: 1. červen 2000  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jampolskij, M. (2000). Film a teorie intertextuality. Iluminace12(2), 5-40
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.