Iluminace 2006, 18(1):25-43
"Dočasní občané Ameriky." Kulturní obavy a průmyslové strategie při amerikanizaci evropského filmu
Výňatek ze studie, zabývající se snahami amerického filmového průmyslu o ovládnutí evropských národních kinematografií ve 20. - 30. letech 20. století, obavami o potlačování původních národních kultur, otázkami morálky a kulturní identity a nabízí kontext, do nějž lze zasadit problémy souboje mezi filmovou Amerikou a Evropou. Druhá část studie se zaměřuje na přechod ke zvuku a zkoumá specifické problémy, jaké představoval v té době synchronizovaný dialog a mluvená řeč.
Klíčová slova: filmový průmysl, sociologické aspekty, Spojené státy americké, 1920-1939, Evropa, Hollywood, národní kultura a film, záznam zvuku, dějiny filmu, zvuk ve filmu, dabing
"Temporary American Citizens": Cultural Anxieties and Industrial Strategies in the Americanisation of European Cinema
An excerpt from a study that examines the American film industry's efforts to dominate European national cinemas in the 1920s and 1930s, concerns about the suppression of indigenous national cultures, issues of morality and cultural identity, and offers a context in which to situate the problems of the struggle between cinematic America and Europe. The second part of the study focuses on the transition to sound and explores the specific problems posed by synchronized dialogue and spoken language at the time.
Keywords: film industry, sociological aspects, United States of America, 1920-1939, Europe, Hollywood, national culture and film, sound recording, film history, sound in film, dubbing
Zveřejněno: 1. březen 2006 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.