Iluminace 2006, 18(3):5-42

Zvuk s velkou hloubkou ostrosti. Občan Kane a rozhlasová estetika

Rick Altman

Studie se zabývá třemi oblastmi zvuku ve filmu Orsona Wellese Občan Kane: konkrétními vlastnostmi zvukové stopy, pochopením povahy rozhlasového zvuku a zvukovými konvencemi ve vztahu k obrazům vytvářeným do hloubky. Výsledky zkoumání vedou k novým poznatkům týkajícím se role zvuku v dějinách filmového obrazu s velkou hloubkou ostrosti, vlivu rozhlasu na film Občan Kane i významu tohoto díla pro vývoj amerického filmu. Jako příloha je uveden popis zvukové stopy coloradské sekvence Občana Kanea.

Klíčová slova: záznam zvuku; zvuk ve filmu; rozhlas a film

Deep-Focus Sound: Citizen Kane and the Radio Aesthetic

This study examines three areas of sound in Orson Welles' Citizen Kane: the particular properties of the soundtrack, understanding the nature of radio sound, and sound conventions in relation to depth-produced images. The results of the investigation lead to new insights concerning the role of sound in the history of the depth-of-field image, the influence of radio on Citizen Kane, and the importance of this work to the development of American film. A description of the soundtrack of the Colorado sequence of Citizen Kane is included as an appendix.

Keywords: sound recording; sound in film; radio and film

Zveřejněno: 1. září 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Altman, R. (2006). Zvuk s velkou hloubkou ostrosti. Občan Kane a rozhlasová estetika. Iluminace18(3), 5-42
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.