Praha není žádný Minsk. Proces výběru hollywoodských filmů pro československý trh po druhé světové válce
Studie se zabývá otázkou výběru hollywoodských filmů pro československý trh ze strany MPEA (Motion Picture Export Association) v poválečném období let 1945 a 1946. Vnímá ekonomickou dimenzi výběru filmů jako dominující a nadřazenou nezanedbatelné dimenzi ideologické. Text čerpá z dokumentů Státního departmentu, memorand MPEA, dokumentů OWI, československého ministerstva zahraničí a ministerstva informací a seznamu 140 celovečerních hollywoodských MPEA, sestaveného na základě smlouvy mezi MPEA a Československem v zastoupení Čefis (Československá filmová společnost). Studie se zaměřuje na tři základní okruhy: obecné mechanismy výběru, dále kritéria výběru, rozdílné cílové skupiny a zdroje informací a v závěru pak analyzuje samotný seznam filmů pro ČSR s důrazem na konkrétní reflexi nastavených kritérií výběru, informací z trhu a představách o něm. Ekonomická dimenze výběru filmů pro Československo se zde přitom rozšiřuje o perspektivu celého východního bloku, neboť MPEA vnímala ČSR jako testovací pole pro své operace ve východní Evropě i jako arénu pro soupeření se sovětskou kinematografií.
Klíčová slova: zahraniční filmy, filmová distribuce, obchodní dohody, filmový trh, produkční filmové společnosti a studia
Prague Ain't No Minsk. Selecting Hollywood Films for Czechoslovakia, 1945-1946
The study deals with the issue of the selection of Hollywood films for the Czechoslovak market by the MPEA (Motion Picture Export Association) in the post-war period of 1945 and 1946. It perceives the economic dimension of film selection as dominant and superior to the not insignificant ideological dimension. The text draws on State Department documents, MPEA memoranda, OWI documents, Czechoslovak State Department and Ministry of Information documents, and a list of 140 Hollywood MPEA features compiled under a contract between the MPEA and Czechoslovakia on behalf of the Czechoslovak Film Society (Čefis). The study focuses on three main areas: general selection mechanisms, then selection criteria, different target groups and sources of information, and concludes with an analysis of the Czechoslovakian film list itself, with an emphasis on specific reflection on the set selection criteria, market information and perceptions. In doing so, the economic dimension of the selection of films for Czechoslovakia is expanded to include the perspective of the entire Eastern Bloc, as the MPEA viewed the Czechoslovakia as a testing ground for its operations in Eastern Europe and as an arena for competition with Soviet cinema.
Keywords: foreign films, film distribution, trade agreements, film market, film production companies and studios
Zveřejněno: 1. září 2009 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.