Iluminace 2009, 21(3):71-92
Filmy z nouze. Způsoby rámcování filmových projekcí a divácké zkušenosti v období stalinismu
Autor se věnuje praktikám uvádění starších českých filmů nově vybavených úvodním textem a tzv. rozšířených programů, tj. připojování středometrážních dokumentů k celovečernímu filmu na počátku 50. let. Tyto postupy podle něj svědčí o rozporu mezi dvěma způsoby chápání kina v poválečné kulturní politice - kina jako místa vzdělávání či výchovy a kina jako místa zábavy.
Klíčová slova: dějiny filmu, filmová distribuce, diváctví, filmový týdeník, komunistická ideologie, sociologie filmu
Films out of Necessity. The Means of Framing Film Screenings and Spectatorial Experiences in the Stalinist Era
The author focuses on the practice of showing older Czech films newly equipped with an introductory text and the so-called extended programmes, i.e. attaching medium-length documentaries to feature films in the early 1950s. These practices, he argues, demonstrate the contradiction between two ways of understanding cinema in post-war cultural policy - cinema as a place of education or upbringing and cinema as a place of entertainment.
Keywords: film history, film distribution, audience, film weekly, communistic ideology, sociology of film
Zveřejněno: 1. září 2009 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.