Iluminace 2009, 21(4):83-97

Animovaný film: figury a hybridizace

Inés Jerray

Autorka zkoumá animaci z hlediska divácké recepce a response. Zajímá se o procesy, jimiž animace zpracovává a oslovuje tělesnost diváka a znázorňuje tělesnost animovaného objektu. Oboje je pojímáno jako předmět animace, podléhá podobným manipulacím. Autorka pojmenovává oblast zkoumání mezi kinematografií a animací, která v současné době prochází živým rozvojem: zájem o tělo a tělesnost jako stěžejní charakteristiku média. Skrze zdůrazňování tělesnosti se střetávají animační studia s antropologickými zájmy a ohledávají oblast z hlediska ritualizovaného chování. Je-li senzomotorický zážitek příznačný pro recepci animace, vyvstává tím paradox, kdy animovaná nápodoba života dosahuje výraznější taktilní a tělesné responce než fotorealistické znázornění.

Klíčová slova: filmová teorie, filmová recepce, tělo ve filmu, antropologie a film, filmová věda a výzkum

Animation Film: Figures and Hybridizations

The author examines animation from the point of view of audience reception and response. She is interested in the processes by which animation processes and addresses the corporeality of the viewer and represents the corporeality of the animated object. Both are conceived as objects of animation, subject to similar manipulations. The author names an area of inquiry between cinema and animation that is currently undergoing a lively development: the interest in the body and corporeality as a key characteristic of the medium. Through its emphasis on corporeality, animation studies collides with anthropological concerns, looking back at the field in terms of ritualized behavior. If the sensorimotor experience is symptomatic of the reception of animation, a paradox arises whereby animated representations of life achieve a more tactile and bodily response than photorealistic representations.

Keywords: film theory, film reception, the body in film, anthropology and film, film science and research

Zveřejněno: 1. prosinec 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jerray, I. (2009). Animovaný film: figury a hybridizace. Iluminace21(4), 83-97
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.