Iluminace 2011, 23(1):79-88
Kde je (dnes) film? Film ve věku imanence médií
Autor se zabývá historickým vývojem filmových teorií vzhledem k otázkám prostoru - prostředí filmového uvádění a recepce a upozorňuje na to, jak se samotný filmový průmysl přizpůsobuje nové situaci nestabilnosti média výrobou produktů snadno rozmistitelných do nejrůznějších distribučních prostředí. Film tak zůstává médiem, které (je-li film úspěšný, ať už v televizi, kině, na internetu nebo v mobilním telefonu) nabízí dvě věci: druhý život, ve kterém můžeme dočasně setrvávat, nebo jiný život, který můžeme žít. Současně nás filmový prožitek promění. Tato schopnost překračovat prahy a překlenovat hranice je pro kinematografii klíčová.
Klíčová slova: filmová estetika, filmová teorie, vnímání, filmová distribuce mimo kina, projekce mimo kina, média
Where Is Cinema (Today)? The Cinema in the Age of Media Immanence
The author discusses the historical development of film theories in relation to the question of space - the environment of film exhibition and reception, and points out how the film industry itself is adapting to the new state of media instability by making products that can be easily distributed through a variety of ways. Thus film remains a medium that (if a film is successful, whether on television, in cinemas, on the internet or on a mobile device) offers two things: a second life in which we can temporarily remain, or a different life that we can live. At the same time, the cinematic experience transforms us. This ability to cross thresholds and bridge borders is crucial for cinematography.
Keywords: film aesthetics, film theory, perception, film distribution outside cinemas, film screening outside cinemas, media
Zveřejněno: 1. březen 2011 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.