Iluminace 2011, 23(2):83-101
Mezi malbou a šalbou. I/materiální obrazy české modernity
Společná studie Lucie Česálkové a Kateřiny Svatoňové se věnuje specifikům české modernity a ptá se na to, jak se politicky a společensky komplikované prostředí vyrovnávalo s napětím mezi potřebou saturovat audiovizuálně-haptické pole novými technickými, kinetickými, dynamickými obrazy a atrakcemi a národně obrozeneckou tendencí, čerpající z minulosti a tradice. Výzkum je ohraničený dvěma zásadními událostmi: Všeobecnou zemskou výstavou v Praze v r. 1891 a Výstavou architektury a inženýrství v r. 1898.
Klíčová slova: filmová estetika, filmová věda a výzkum, vývoj médií, diváctví, kino atrakcí, národní kultura a film, výstavy, modernita a film
Between Painting and Deception. Im/material Images of Czech Modernity
The joint study by Lucie Česálková and Kateřina Svatoňová focuses on the specifics of Czech modernism and asks how the politically and socially complicated environment dealt with the tension between the need to saturate the audiovisual-haptic field with new technical, kinetic, dynamic images and attractions and the national revivalist tendency, which drew on the past and tradition. The research is delimited by two major events: the General Land Centennial Exhibition in 1891 and the Exhibition of Architecture and Engineering in 1898.
Keywords: film aesthetics, film science and research, evolution of media, spectatorship, cinema of attractions, national culture and film, exhibitions; modernity and film
Zveřejněno: 1. červen 2011 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.