Iluminace 2011, 23(4):43-58
Film a vnímání iluzí. Zkusmé poznámky o filmové teorii a neurovědě
Autorka se ve své studii zabývá působením filmu na diváka, zejména jakým způsobem vstupují významy filmového díla do vědomí. Využívá vymezení a pozornosti k revizi M´nsterbergovy analýzy filmového detailu jako ztělesnění pozornosti. Jako konkrétní příklady analyzuje filmy Iluzionista a Dokonalý trik. V souladu s M´nsterbergem považuje autorka film - jeho formální prostředky i chování jednotlivých postav - za zrcadlo divákových mentálních pochodů. Na rozdíl od M´nstenberga však tyto operace popisuje nástroji současné vědy, nikoli psychologie.
Klíčová slova: psychologický vliv filmu, psychologie a film, narace ve filmu, subjektivní hledisko, iluze ve filmu, vnímání, filmová estetika, filmová teorie, filmová věda a výzkum, věda a film
Illusionary Perception and Cinema. Experimental Thoughts on Film Theory and Neuroscience
In her study, the author deals with the effect of film on the viewer, especially how the meanings of a cinematic work enter one's consciousness. She uses definition and attention to revise M´nsterberg's analysis of film detail as an embodiment of attention. As concrete examples, she analyses the films The Illusionist and The Prestige. In line with M´nsterberg, the author considers film - both its formal devices and the behaviour of individual characters - as a mirror of the viewer's own mental processes. Unlike M´nstenberg, however, she describes these operations with the tools of contemporary science, not psychology.
Keywords: psychological influence of film, psychology and film, narration in film, subjective point of view, illusion in film, perception, film aesthetics, film theory, film science and research, science and film
Zveřejněno: 1. prosinec 2011 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.