Iluminace 2013, 25(1):25-37
Od Mefistofela k Mélièsovi. Spektákl a narativ v opeře a raném filmu
Studie dokládá průnik opery s raným němým filmem, při které opera ztrácí svou audiální složku a filmu propůjčuje svou spektakularitu a narativní postupy. Autorka se soustřeďuje na "filmový" charakter Gounodovy opery Faust a Markétka, která podle autorky nabízí specifickou kombinaci spektáklu a narativu charakteristickou pro filmové médium.
Klíčová slova: opera, film, narace ve filmu, francouzská kinematografie, Faust a Markétka
From Méphistophélès to Méliès. Spectacle and Narrative in Opera and Early Film
The study demonstrates the connection between opera and early silent film, in which opera loses its audial component and lends its spectacularity and narrative procedures to film. The author focuses on the "cinematic" character of Gounod's opera Faust and Marguerite, which, according to the author, offers a specific combination of spectacle and narrative characteristic of the film medium.
Keywords: opera, film, naration in film, French cinematography, Faust and Marguerite
Zveřejněno: 1. březen 2013 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.