Iluminace 2017, 29(1):51-68 | DOI: 10.58193/ilu.1502

Umělecké filmy produkované farmaceutickou společností Sandoz

Lea Petříková
Akademie múzických umění

Studie mapuje unikátní téma filmové historie – korpus artových filmů vyráběných farmaceutickou společností Sandoz. Laboratoře Sandoz, založené v roce 1886, jako první syntetizovaly LSD a zabývaly se jeho výzkumem a výrobou až do šedesátých let, tedy do období, kdy vznikaly zmíněné filmy. Od konce padesátých let společnost dokonce uváděla specializovanou instituci Cinémathèque Sandoz, která měla na starosti produkci specifických uměleckých děl s kvalitami výtvarného umění. Cinémathèque Sandoz spojila skupinu pozoruhodných osobností – např. literáta a výtvarného umělce Henriho Michauxe, režiséra Érica Duviviera, synovce Juliena Duviviera nebo režiséra Jean-Daniela Polleta – a vytvořila tak z dobového i současného pohledu unikátní platformu pro produkci artových filmů. Studie zavádí interdisciplinární zkoumání překvapivého, avšak málo prozkoumaného fenoménu filmové historie, který spojuje zdánlivě nekonzistentní obory, jako je surrealistický film, farmaceutický průmysl, produkce Henriho Michauxe či produkce LSD.

Klíčová slova: artový film, Cinémathèque Sandoz, historie filmu, surrealistický film, produkce filmu

Arthouse Films Produced by the Pharmaceutical Company Sandoz

The study maps a unique theme of film history - the corpus of arthouse films produced by the pharmaceutical company Sandoz. The Sandoz laboratories, founded in 1886, were the first to synthetize LSD and engaged in its research and production until as late as 1960s, the period during which the films under question were produced. Since the end of 1950s, the company even featured a specialized institution, Cinémathèque Sandoz, which was in charge of the production of specific artistic works with fine arts qualities. Cinémathèque Sandoz brought together a group of remarkable personalities - e.g., the man of letters and fine artist Henri Michaux, the director Éric Duvivier, the nephew of Julien Duvivier, or the director Jean-Daniel Pollet - and thus created, from the both period and contemporary perspective, a unique platform for the production of arthouse films. The study introduces an interdisciplinary exploration of the surprising, yet underresearched phenomenon of film history, which combines seemingly inconsistent fields, such as surrealist film, pharmaceutical industry, the production of Henri Michaux, and the production of LSD.

Keywords: art film, Cinémathèque Sandoz, film history, surrealist film, film production

Zveřejněno: 1. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Petříková, L. (2017). Umělecké filmy produkované farmaceutickou společností Sandoz. Iluminace29(1), 51-68. doi: 10.58193/ilu.1502
Stáhnout citaci

Reference

  1. Jean-Paul Gaudillière - Ulrike Thoms (eds.), The Development of Scientific Marketing in the Twentieth Century. London: Pickering & Chatto 2015.
  2. Thierry Lefebvre, L'âge d'or du cinéma médical et l'aventure de Médecine/Cinéma. Entretien avec Gérard Leblanc. Sociétés & Représentations, č. 28, 2009, s. 116. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Albert Hofmann, LSD - Mé problémové dítě. Praha: Profess 1997. Dostupné online:, [cit. 10. 8. 2016].
  4. Timothy Leary, Velekněz. Praha: Maťa, Dharmagaia 2003.
  5. Thierry Lefebvre, L'épopée de la cinémathèque Sandoz. Revue d'histoire de la pharmacie 62, 2014, č. 383, s. 395. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Max Ernst, The Hundred Headless Woman. New York: George Braziller 1981.
  7. Lea Petříková, Leonora Carringtonová a její pohyblivé obrazy. Bakalářská práce. Praha: AMU 2014.
  8. Max Ernst - Robert Motherwell et al., Beyond Painting. BM: Solar Books 2009.
  9. Julia Drost - Ursula Moureau-Martini - Nicolas Devigne (eds.), Max Ernst. L'imagier des poètes. Paris: Presses de l'Université Paris-Sorbonne 2008.
  10. Janse van Rensburg, Max Ernst: The Hundred Headless Woman and the Eternal Return. Suid-Afrikaanse Tydskrif vir Kunsgeskiedenis 1989, s. 46-57. Dostupné online:, [cit. 15. 8. 2016].
  11. Abigail Susik, The Man of These Infinite Possibilities. Max Ernst's Cinematic Collages. Contem-poraneity 2011, č. 1, s. 62-86. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Henri Béhar (ed.), Réalisme-surréalisme. Cahiers du Centre de recherche sur le surréalisme 2011, č. 21.
  13. Michael Starks, Cocaine Friends and Reefer Maddness: An Illustrated History of Drugs in the Movies. Berkeley Ronin Publishing 2015.
  14. Jonathan Harris - Christoph Grunenberg, Summer of Love: Psychedelic Art, Social Crisis and Counterculture in the 1960s. Liverpool: Liverpool University Press 2006.
  15. Anna Balakian, Breton and Drugs. Yale French Studies 1974, č. 50, s. 95-107. Dostupné online:, [cit. 1. 8. 2016]. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Catherine de Zegher, Untitled Passages by Henri Michaux. New York: Merrel Publishers 2000.
  17. Nina Parish, Henri Michaux. Experiments with Signs. New York: Rodopi 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Sergej Eisenstein, Film Form. Essays in Film Theory. New York: Hartcourt 1949.
  19. Henri Michaux, Tvář se ztracenými ústy. Praha: Malvern 2014.
  20. Anne Brun, Henri Michaux ou le corps halluciné. Paris: Sanofi-Synthélabo 1999.
  21. Maurice Maurier, Michaux cinémane et cinématicien. La Lincorne 1993, č. 25, s. 43-62.
  22. Gérard Leblanc - Jean-Daniel Pollet (eds.), L'Entre Vues. Montreuil-sous-Bois: Les Éditions de L'Oeil 1998.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.