Iluminace 2017, 29(1):69-82 | DOI: 10.58193/ilu.1503
Pojetí činné mysli hrdinů v debutech Jana Němce a Drahomíry Vihanové
- Národní filmový archiv
Démanty noci (1964) a Zabitá neděle (1969) jsou celovečerní filmové debuty a zároveň výrazná díla jejich autorů, představitelů české nové vlny Jana Němce a Drahomíry Vihanové. Studie se zaměřuje na jeden fakt, který mají oba filmy společný: vnitřní obsah paměti protagonistů signalizuje větší rozsah a koncentraci významu než obrazy jejich současného herectví. Srovnávací analýza obou filmů je inspirována filozofií paměti Henriho Bergsona a je terminologicky založena na narativní analýze konceptu „myslící mysli“ Gérarda Genetta a Uriho Margolina. Jejím cílem je popsat a interpretovat časové vrstvy a jejich vztahy v obou dílech a na základě jejich fungování demonstrovat schopnost filmového média prezentovat činnost lidské mysli a v tomto smyslu vstoupit do fiktivní mysli jejího nositele. Studie používá Genettovu terminologii a identifikuje každý projev anachronie – změny časového uspořádání – které představují rozšíření oblasti vyprávění. Závěry prezentované studie zahrnují interpretaci časových vzorů a zjištění, že existuje anachronie typická pro tyto autory, kterou tvoří myslící mysl protagonistů v rozhodujícím období života a která je ve studii označena pojmem „existenciální anachronie“.
Klíčová slova: česká nová vlna, herectví, Démanty noci 1964, Zabitá neděle 1969, filmový debut, flashback
Rendition of The Thinking Mind in the Feature Film Debuts of Jan Němec and Drahomíra Vihanová
Diamonds of the Night (1964) and Squandered Sunday (1969) are feature film debuts and, at the same time, prominent works of their authors, the representatives of the Czech New Wave, Jan Němec and Drahomíra Vihanová. The study focuses on one fact the two films have in common: internal contents of protagonists' memory signal larger scope and concentration of meaning than images of their present acting. A comparative analysis of the two films is inspired by the philosophy of memory of Henri Bergson and is terminologically based in the narrative analysis of Gérard Genett and Uri Margolin's concept of the "thinking mind". It aims to describe and interpret temporal layers and their relations in the two works and demonstrate, based on their functioning, the ability of film medium to present the activity of human mind, and in this sense to enter the fictive mind of its bearer. Employing Genett's terminology, the study identifies every manifestation of anachrony - changes of temporal arrangement - that represent the extension of the narrative field. The findings of the presented study comprise the interpretation of temporal patterns and the discovery that there is an anachrony typical for these authors, constituted by the thinking mind of protagonists in a crucial period of life, which is designated in the study by the term "existential anachrony".
Keywords: Czech new wave, acting, Démanty noci 1964, Zabitá neděle 1969, film debut, flashback
Zveřejněno: 1. březen 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Stanislava Přádná - Zdena Škapová - Jiří Cieslar, Démanty všednosti. Český a slovenský film 60. let. Kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna 2002.
- Briana Čechová, Flashback jako narativní prostředek pro vyjádření paměti. Československá nová vlna v zrcadle flashbacku. Praha: FF UK 2015. Disertační práce.
- Henri Bergson, Hmota a paměť. Esej o vztahu ducha k tělu. Praha: Oykoimenh 2003.
- Český hraný film IV 1961-1970. Praha: NFA 2004.
- Gérard Genette, Rozprava o vyprávění. Esej o metodě. Česká literatura, č. 3-4, 2003.
- Gérard Genette, Fikce a vyprávění. Brno - Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR 2007.
- David Bordwell, Narration in the Fiction Film. London: Routledge 1997.
- Uri Margolin, Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění. Praha - Brno: Ústav pro česko literaturu AV ČR 2008.
- Agáta Pilátová, Nad Démanty noci. Film a doba 10, č. 9, 1964, s. 483.
- Agáta Pilátová, Nad prvním filmem. S režisérem Janem Němcem o osamění, nutnosti zápasu a Démantech noci. Kino 19, č. 3, 1964, s. 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jean Delmas, Jan Nemec. Jeune Cinéma, č. 33, 1968, s. 20.
- Martin Brož, O Démantech noci s Janem Němcem. Film a doba, č. 7, 1964, s. 366.
- Jiří Janoušek, Ještě k Démantům noci. Film a doba, č. 3, 1965.
- Jiří Pittermann, Démanty noci. Kino 19, č. 19, 1964, s. 5.
- Mircea Dan Duta, Vypravěč, autor a bůh. Naratologické perspektivy a narativní techniky v české nové vlně 60. let. Praha: FF UK 2009.
- Jiří Cieslar, Když si film o něco začne říkat (Rozhovor s Janem Němcem). Film a doba 46, č. 2, 2000, s. 85.
- Kateřina Svatoňová, Absurdní ekvivalent absurdního světa/ Česká staronová vlna (v obraze Jaroslava Kučery). Cinepur, č. 91, 2014, s. 82.
- Kateřina Svatoňová, Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Praha: NFA - FF UK - MasterFilm 2016.
- Gilles Deleuze, Film 2. Obraz-čas. Praha: NFA 2006.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.