Iluminace 2017, 29(3):27-47 | DOI: 10.58193/ilu.1529
Phoenix Burning: The Collapse of the Fiction Film Studio and the Educational Film Studio in Łódź in the Early 90s
- Uniwersytet Łódzki
Na počátku 90. let se zhroutil systém financování polské filmové produkce založený na dotacích z rozpočtu ministerstva kultury. To mělo za následek velké finanční problémy filmových studií sídlících v Lodži: WFF (Wytwórnia Filmów Fabularnych - Studio hraných filmů) a WFO (Wytwórnia Filmów Oświatowych - Studio vzdělávacích filmů). Příspěvek analyzuje více rovin této krize, včetně jejích počátků a různých protichůdných dobových představ o tom, jak by měl být spravován majetek a dědictví filmových institucí nacházejících se ve městě, kterému se kdysi říkalo „polský Hollywood“. Tyto pokusy - podnikané současně Výborem pro filmový průmysl ve Varšavě a na místní úrovni vedením obou studií - byly často protichůdné a zahrnovaly jak snahy o sloučení obou subjektů do jedné státem financované instituce, tak snahy o jejich úplnou privatizaci. Zjištění jsou založena na zkoumání místního tisku, archivním výzkumu a také na hloubkových rozhovorech se zaměstnanci audiovizuálního sektoru.
Klíčová slova: polská filmová produkce, polská filmová studia, polské filmové instituce, privatizace, audiovizuální sektor
In the early 1990s, the system of financing Polish film productions based on subsidies from the Ministry of Culture budget collapsed. This resulted in huge financial problems for the film studios located in Łódź: WFF (Wytwórnia Filmów Fabularnych - Feature Film Studio) and WFO (Wytwórnia Filmów Oświatowych - Educational Film Studio). This paper analyses multiple layers of that crisis, including its origins as well as various contradictory ideas from the period as to how the assets and heritage of film institutions situated in the city once called the 'Polish Hollywood' should be managed. These attempts - undertaken simultaneously by the Film Industry Committee in Warsaw and on the local level by the management at both studios - were often contradictory and included efforts to merge both entities into one state-funded institution as well as striving toward their full privatisation. The findings are based on examinations of the local press, archival research, as well as in-depth interviews with employees in the audio-visual sector.
Keywords: Polish film production, Polish film studios, Polish film institutions, privatisation, audiovisual sector
Zveřejněno: 1. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Ewa Gębicka, Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006).
- Edward Zajiček, Poza ekranem. Kinematografia polska 1896-2005 (Warszawa: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 2009).
- Ewa Ciszewska, 'The Se-Ma-For Film Studio from 1990 to 1999', Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, vol. 17, no. 26 (2015).
Přejít k původnímu zdroji...
- Andrzej Wojnach, 'Na Łąkowej', Film, no. 30 (1978), p. 8.
- Teresa Oziemska, Elżbieta Drecka-Wojtyczka (eds.), Oświatówka. 55 lat przygód z filmem krótkim (Łódź: Wytwórnia Filmów Oświatowych, 2000).
- Stanisław Zawiśliński, Tadeusz Wijata, Fabryka snów (Łódź: TOYA, 2013).
- Ryszard Nakonieczny, 'Cwaniacy i maniacy', Odgłosy, no. 12 (1988), p. 7.
- Małgorzata Karbowiak, 'Stan firmy jest krytyczny. Rozmowa ze Zbigniewem Godlewskim', Głos Robotniczy, no. 250 (1989), p. 5.
- Renata Sas, 'Jak się kręci. Rozmowa ze Zbigniewem Godlewskim', Dziennik Łódzki, no. 296 (1989), p. 3.
- Jacek Cybusz, 'W sprawie Łodzi filmowej', Dziennik Łódzki, no. 200 (1990), p. 4.
- Bogdan Sobieszek, 'Szanse dla mocnych filmów', Dziennik Łódzki, no. 188 (1992), p. 3.
- Krzysztof Kąkolewski, 'Pierwsze samospalenie', Kwartalnik Filmowy, no. 1 (1993), p. 64.
- Bogdan Sobieszek, 'Ciężkie czasy fabryki snów', Dziennik Łódzki, no. 124 (1993).
- Leszek Skrzydło, Z tamtej strony kamery (Łódź: Muzeum Kinematografii, 2008).
- Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa (eds.), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT, 2015).
- Bogdan Sobieszek, 'Jak to się robi po polsku', Dziennik Łódzki, no. 100 (1992), p. 3.
- Bogdan Sobieszek, 'Posłowie o łódzkiej kinematografii. Ale kino!', Dziennik Łódzki, no. 71 (1995), p. 15.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.