Iluminace 2017, 29(3):49-64 | DOI: 10.58193/ilu.1530
Eventization and Targeting in Czech Theatrical Distribution after 1989
- Vysoká škola ekonomická v Praze
Článek se zaměřuje na dvě marketingové strategie, které si po roce 1989 osvojili čeští filmoví distributoři a provozovatelé kin: rostoucí trend promítání filmů na různých akcích namísto běžné distribuce a s tím související nárůst počtu filmových festivalů a cílení distributorů a kin na specifické skupiny diváků. Tyto trendy jsou patrné jak v distribuci blockbusterů, tak artových filmů, i když artoví distributoři a kina používají jiné prostředky a podporují jiné aktivity než ti, kteří distribuují nebo promítají filmy hollywoodských velkofilmů.
Klíčová slova: distribuce filmu, provozovatelé kin, filmové festivaly, artové filmy, blockbustery
The article focuses on two marketing strategies that have been adopted by Czech film distributors and cinema operators after 1989: the increasing trend of screening films at various events rather than in regular distribution and the related rise in the number of film festivals, and the targeting of specific audience groups by distributors and cinemas. These trends are apparent in the distribution of both blockbusters and arthouse films, although different means are employed and different activities are endorsed by arthouse distributors and cinemas than those distributing or screening films by the Hollywood majors.
Keywords: film distribution, cinema operators, film festivals, art films, blockbusters
Zveřejněno: 1. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Aleš Danielis, 'Česká filmová distribuce po roce 1989', Iluminace, vol. 19, no. 1 (2007), p. 57.
- Jiří Anger, 'Role filmových festivalů v ČR', Dok.revue, 25 October 2013. Online:, [accessed 5 December 2017].
- Glenn A. J. Bowdin, Johnny Allen, William O'Toole, Robert Harris and Ian McDonnell, Events management, 2nd edition (Oxford: Elsevier, 2006).
- Ian Yeoman, Martin Robertson, Jane Ali-Knight, Siobhan Drummond and Una McMahon-Beattie (eds.), Festival and Events Management. An international arts and culture perspective (Oxford: Elsevier, 2004).
- Karl Spracklen, Anna Richter and Beverley Spracklen, 'The Eventization of Leisure and the Strange Death of Alternative Leeds' City, vol. 17, no. 2 (2013), p. 165.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tom Gunning, 'The Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde', Wide Angle, vol. 8, no. 3/4 (1986), p. 66.
- Finola Kerrigan, Film Marketing (London: Elsevier, 2010).
- Julian Stringer (ed.), Movie Blockbusters (London: Routledge, 2003).
- Janet Wasko, Hollywood in the Information Age. Beyond the Silver Screen (Cambridge: Polity Press, 1994).
- Todd McCarthy, 'Jurassic Park', Variety, 7 June 1993. Online: [accessed 4 October 2017].
- Geoffrey Macnab, Gabriele Niola, Martin Blaney, Elisabet Cabeza, Melanie Goodfellow, 'Are Much Shorter Theatrical Windows around the Corner?', Screen Daily, 2 January 2017. Online: [accessed 4 October 2017].
- Wanda Strauven, 'Introduction to an Attractive Concept', in Wanda Strauven (ed.), The Cinema of Attractions Reloaded (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006).
Přejít k původnímu zdroji...
- Laurent Creton and Kira Kitsopanidou (eds.), Les salles de cinéma: Enjeux, défis et perspectives (Paris: Armand Colin, 2013), e-book.
Přejít k původnímu zdroji...
- Marijke de Valck, Brendan Kredell, Skadi Loist (eds.), Film Festivals. History, Theory, Method, Practice (London and New York: Routledge, 2016).
Přejít k původnímu zdroji...
- Dina Iordanova (ed.), The Film Festival Reader (St Andrews: St Andrews Film Studies, 2013).
- Andy Bennett, Jodie Taylor and Ian Woodward (eds.), The Festivalization of Culture (New York: Routledge, 2014).
- Charles Acland, Screen Traffic. Movies, Multiplexes, and Global Culture (Durham, N. C.: Duke University Press, 2003).
Přejít k původnímu zdroji...
- Matt Donnelly and Matt Pressberg, 'Why Hollywood Studios Are Slow to Embrace Virtual Reality', The Wrap, 23 July 2017. Online: [accessed 8 October 2017].
- Constantin Parvulescu, 'Film Caravans in Contemporary Romania', Screen Industries in East-Central Europe Conference. Transformation Processes and New Screen Media Technologies. 20-21 November 2015, Faculty of Film and Television, Academy of Performing Arts, Bratislava, Slovakia.
- NIPOS, Základní statistické údaje o kultuře v České republice 2016. II. díl. Umění. Divadla, hudební soubory, výstavní činnost a festivaly (Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2017), p. 95. Online: [accessed 5 December 2017].
- Přemysl Martinek, 'Jsou filmové festivaly skutečně platnou distribuční platformou? Instituce filmového festivalu pohledem distributora 'festivalových' filmů', Iluminace, vol. 26, no. 1 (2014), pp. 49-64.
- Mike Danson, Laura Galloway, Laura, Ignazio Cabras and Tina Beatty, 'Microbrewing and Entrepreneurship: The Origins, Development and Integration of Real Ale Breweries in the UK', International Journal of Entrepreneurship and Innovation, vol. 16, no. 1 (2015) pp. 135-144.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stanislav Tripes and Jiří Dvořák, 'Strategic Forces in the Czech Brewing Industry From 1990-2015', Acta Oeconomica Pragensia, vol. 25, no. 3 (2014), pp. 3-38. Online: [accessed 8 October 2017].
Přejít k původnímu zdroji...
- Karel Čada, Jakub Grygar, Tereza Freidingerová, Vietnamese Diaspora in Prague: food, consumption, and socio-material proximity in the making of a cosmopolitan city (Prague: ERSTE Foundation, 2016). Available online: [accessed 8 October 2017].
- Dean MacCannell, The Tourist. A New Theory of the Leisure Class (Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1999).
- Gary Armstrong and Philip Kotler, Marketing: An Introduction. Twelfth Edition (Harlow: Pearson Education Limited, 2015).
- Douglas Gomery, Shared Pleasures. A History of the Movie Presentation in the United States (Madison: The University of Wisconsin Press, 1992).
- Tino Balio (ed.), Hollywood in the Age of Television (Boston: Unwin Hyman, 1990).
- Stuart Hanson, From silent screen to multi-screen. A history of cinema exhibition in Britain since 1896 (Manchester: Manchester University Press, 2007).
- Ivan Klimeš, Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945 (Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2016).
- Lars Karl and Pavel Skopal (eds.), Cinema in Service of the State. Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia, 1945-1960 (New York and Oxford: Berghahn, 2015).
Přejít k původnímu zdroji...
- Tereza Dvořáková and Jan Kastner, 40 let filmových klubů (texty k připomenutí 40. výročí existence filmových klubů na XXIX. Letní filmové škole 2003) (Uherské Hradiště: Asociace českých filmových klubů, 2003).
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.