Iluminace 2017, 29(4):47-68 | DOI: 10.58193/ilu.1540
Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním. Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii
- Masarykova univerzita
Analytická studie rozebírá filmy německé režisérky Angely Schanelec v kontextu slow cinema. Zatímco dosavadní vědecké poznatky o pomalém filmu zdůrazňují jeho opoziční vztah k rychle se zrychlující současné hollywoodské kinematografii a neoliberálnímu kapitalismu, zde je pozornost zaměřena na rozpory uvnitř samotných pomalých filmů. Na základě analytické poetiky kinematografie Davida Bordwella a neoformalistického přístupu Bordwella a Kristin Thompsonové tato studie navrhuje, že Schanelecovy filmy jsou poháněny vzájemně protikladnými, systematicky rozvíjenými typy pohybu, které se objevují na úrovni formy a stylu. Přesněji řečeno, pomalý či zpomalený pohyb je často stavěn do kontrastu s pohybem nekontrolovaným či zrychleným. Jak ukazuje podrobná analýza filmu Uplynulé léto, tento film silně zpomaluje pohyb na úrovni vyprávění (postavy, události, časoprostorové elipsy), který je pak v kontrastu s náhlým izolovaným výbuchem nekontrolovaného pohybu na úrovni herectví. Následující stručné analýzy Odpoledne a Orly pak ilustrují, jak se v Schanelecově tvorbě mění souhra různých typů pohybu. Odpoledne se vyznačuje podobnou dynamikou, tentokrát na úrovni stylu, kde je stabilní vnitřní norma, sestávající z pomalých pohybů kamery a těsných záběrů, sporadicky zpochybňována nečekanými odchylkami. A konečně Orly rovnoměrně kombinují různé typy potlačeného a zdůrazněného pohybu na úrovni formy i stylu. Jak ukazuje tato studie, pomalé filmy nemusejí být chápány výhradně jako opozice vůči vnější dominantní filmové praxi. Samy o sobě jsou plné různých vzrušujících opozic a rozporů.
Klíčová slova: slow cinema, pohyb ve filmu, typ pohybu, forma a styl pohybu
The Films of Angela Schanelec: Between Boredom and Excited Anticipation. Minimalistic Motion in Slow Cinema
The analytical study analyses the films of the German director Angela Schanelec in the context of slow cinema. While existing scholarship on slow cinema emphasizes its oppositional relationship to rapidly accelerating contemporary Hollywood cinema and neoliberal capitalism, here the focus is on contradictions within slow films themselves. Drawing upon David Bordwell's analytical poetics of cinema and Bordwell's and Kristin Thompson's neoformalist approach, this study proposes that Schanelec's films are driven by mutually opposed, systematically developed types of motion that appear on the level of form and style. More specifically, slow or decelerated motion is often contrasted with unchecked or accelerated motion. As the detailed analysis of Passing Summer demonstrates, this film heavily decelerates motion on the level of narration (characters, events, spatiotemporal ellipses), which is then contrasted with a sudden isolated burst of unchecked motion on the level of acting. The following brief analyses of Afternoon and Orly then illustrate how the interplay of different types of motion changes across Schanelec's ouevre. Afternoon features a similiar dynamics, this time on the level of style where a stable intrinsic norm, consisting of slow camera movements and close framings, is sporadically challenged by unexpected deviation. Finally, Orly evenly combines diverse types of suppressed and accentuated motion on the level of both form and style. As this study shows, slow films do not have to be exclusively understood as an opposition to an extrinsic dominant film practice. They themselves are full of various exciting oppositions and contradictions.
Keywords: slow cinema, movement in film, type of movement, form and style of movement
Zveřejněno: 1. prosinec 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Derek Elley, Review: Passing Summer. Variety, 11. 3. 2001. Dostupné online:, [cit. 20. 1. 2018].
- Matthew Flanagan, Towards an Aesthetic of Slow in Contemporary Cinema. 16:9, listopad 2008, č. 29. Dostupné online:, [cit. 20. 1. 2018].
- David Bordwell, Zesílená kontinuita. Vizuální styl v současném americkém filmu. Iluminace 15, 2003, č. 1, s. 5-28.
- Ira Jaffre, Slow Movies: Countering the Cinema of Action. New York: Wallflower Press 2014.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tiago de Luca - Nuno Barradas Jorge (eds.), Slow Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zdeněk Holý, Vyprázdněná narace aneb vzrušující nejistota filmového pohybu. Cinepur 14, 2005, č. 40, s. 22-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- Marco Abel, The Counter-cinema of the Berlin School. New York: Camden House 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Peter Wollen, Godard and Counter-Cinema: Vent d'Est. Afterimage 2, 1972, č. 4, s. 6-17.
- Thomas Schick - Tobias Ebbrecht (eds.), Kino in Bewegung: Perspektiven des deutschen Gegenwartsfilms. Dresden: VS Verlag 2011.
Přejít k původnímu zdroji...
- Roger F. Cook - Lutz Koepnick - Kristin Kopp - Brad Prager (eds.), Berlin School Glossary: An ABC of the New Wave in German Cinema. Bristol - Chicago: Intellect 2013.
- David Bordwell, Poetics of Cinema. London - New York: Routledge 2008.
- Kristin Thompsonová, Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 29, 1998, č. 1, 1998, s. 5-36.
- Rüdiger Suchsland, Langsames Leben, schöne Tage. Annäherungen and die "Berliner Schule". Film-Dienst 58, 2005, č. 13, s. 6-9.
- Paul Cook, Boredom. In: Berlin School Glossary: An ABC of the New Wave in German Cinema. Bristol - Chicago: Intellect 2013, s. 67-74.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kristin Thompson, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton, New Jersey: Princeton University Press 1988.
- Robert Bresson, Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin 1998.
- Jordan Cronk, Interview: Angela Schanelec. Film Comment, 3. 1. 2017. Dostupné online:, [cit. 20. 1. 2018].
- Olivia Landry, Dance and Theatricality of Berlin School Cinema. The Germanic Review: Literature, Culture, Theory 89, 2014, č. 1, s. 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Interview Angela Schanelec und Reinhold Vorschneider. Revolver 2015, č. 33. Dostupné online:, [cit. 20. 1. 2018].
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.