Iluminace 2018, 30(1):5-27 | DOI: 10.58193/ilu.1549

Médium, které myslí sebe sama. Audiovizuální esej jako nástroj bádání a vyústění akademických trendů

Jiří Anger
Univerzita Karlova

Tato studie se zaměřuje na praxi a teorii formy audiovizuální eseje se zvláštním důrazem na její aktuální a potenciální využití v oblasti akademických filmových studií. Zkoumá, jakým způsobem může audiovizuální esej a nově vznikající videografická filmová studia obohatit současné výzkumné metody, zejména jak umožňují zkoumat audiovizuální jevy prostřednictvím samotného audiovize, a nikoliv pouze prostřednictvím psaných textů, a také jak tato forma reaguje na současné trendy ve filmové a mediální teorii. Čtyři vybrané audiovizuální eseje z online platformy [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies slouží jako případové studie, které nastiňují čtyři dominantní napětí formy: mezi obrazem a slovem, analýzou a senzací, performativitou a reprezentací, autorstvím a diváctvím. Závěr poukazuje na možné aplikace formy v českých filmových studiích.

Klíčová slova: audiovizuální esej, videografická filmová studia, haptická kritika, remediace, performativita

Thinking Through the Medium Itself. Audiovisual Essay as a Research Method and a Result of Academic Trends

This study focuses on the practice and theory of the audiovisual essay form, with particular emphasis on its actual and potential uses in the field of academic film studies. It explores the ways in which the audiovisual essay and the emerging videographic film studies can enrich current research methods, especially how they allow to examine audiovisual phenomena through the means of the audio-vision itself, and not just through written texts, and also how the form responds to contemporary trends in film and media theory. Four selected audiovisual essays from the online platform [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies serve as case studies which outline four predominant tensions of the form: between image and word, analysis and sensation, performativity and representation, authorship and spectatorship. The conclusion points out towards possible applications of the form in Czech film studies.

Keywords: audiovisual essay, videographic film studies, haptic criticism, remediation, performativity

Zveřejněno: 1. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Anger, J. (2018). Médium, které myslí sebe sama. Audiovizuální esej jako nástroj bádání a vyústění akademických trendů. Iluminace30(1), 5-27. doi: 10.58193/ilu.1549
Stáhnout citaci

Reference

  1. Thomas van den Berg - Miklós Kiss, Film Studies in Motion: From Audiovisual Essay to Academic Research Video. Scalar 2016. Dostupné online:, [cit. 6. 3. 2018].
  2. Tiago Baptista, Lessons in Looking: Digital Audiovisual Essay. Disertační práce. London: Birkbeck, University of London 2016.
  3. Adrian Martin - Cristina Álvarez Lopez, Writing in Images and Sounds. Sydney Review of Books 2017. Dostupné online:, [cit. 6. 3. 2018].
  4. Raymond Bellour, The Unattainable Text. Screen 16, 1975, č. 3, s. 19-20. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Adrian Martin - Cristina Álvarez Lopez, Introduction to the Audiovisual Essay: A Child of Two Mothers. Necsus: European Journal of Media Studies 3, 2014, č. 2. Dostupné online:, [cit. 7. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Christian Keathley - Jason Mittell (eds.), The Videographic Essay - Criticism in Sound and Image. Montreal: Caboose Books 2016.
  7. Catherine Grant, Déjà-Viewing?: Videographic Experiments in Intertextual Film Studies. Mediascape: UCLA's Journal of Cinema and Media Studies, zima 2013. Dostupné online:, [cit. 7. 3. 2018].
  8. Libora Oates-Indruchová (ed.), Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON 1998.
  9. Laura Mulvey, Death 24x a Second: Stillness and the Moving Image. London: Reaktion Books 2006.
  10. Kevin B. Lee, Lessons in Looking: Editing Strategies of Maya Deren. Dostupné online:, [cit. 11. 3. 2018].
  11. Kevin B. Lee, What Makes a Video Essay Great? Dostupné online:, [cit. 11. 3. 2018].
  12. Jean Narboni - Tom Milne (eds.), Godard on Godard: Critical Writings by Jean-Luc Godard. London: Secker & Warburg 1972.
  13. Kogonada, Hands of Bresson. Dostupné online:, [cit. 11. 3. 2018].
  14. Laura Rascaroli, The Personal Camera: Subjective Cinema and the Essay Film. London and New York: Wallflower Press 2009.
  15. Laura Rascaroli, How the Essay Film Thinks. New York: Oxford University Press 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Mark Parker - Deborah Parker, The DVD and the Study of Film: The Attainable Text. New York: Palgrave Macmillan 2009.
  17. Laura Mulvey, Peeping Tom [DVD audio commentary]. New York: Criterion 1999.
  18. Natascha Drubek - Nikolai Izvolov, Critical Editions of Films on Digital Formats. Cinema & Cie 6, 2006, č. 8, s. 203-214.
  19. Andrew McWhirter, Film Criticism, Film Scholarship and the Video Essay. Screen 56, 2015, č. 3, s. 376. Přejít k původnímu zdroji...
  20. David Bordwell, How Motion Pictures Became the Movies. Observations on Film Art, 2012. Dostupné online:, [cit. 11. 3. 2018].
  21. David Bordwell, CinemaScope: The Modern Miracle You See Without Glasses. Observations on Film Art, 2013. Dostupné online:, [cit. 11. 3. 2018].
  22. Eugenie Brinkema, The Forms of the Affects. London and Durham: Duke University Press 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Vivian Sobchack, The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience. Princeton: Princeton University Press 1992. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Jennifer M. Barker, The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience. Berkeley: University of California Press 2009.
  25. Laura U. Marks, The Skin ofthe Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham: Duke University Press 2000.
  26. Catherine Grant, Touching the Film Object? Notes on the "Haptic" in Videographical Film Studies. Dostupné online:, [cit. 15. 3. 2018].
  27. Catherine Grant, Touchingthe Film Object? Dosupné online:, [cit. 15. 3. 2018].
  28. Catherine Grant - Christian Keathley, The Use of an Illusion: Childhood Cinephilia, Object Relations, and Videographic Film Studies. photogénie 2014. Dostupné online:, [cit. 15. 3. 2018].
  29. Catherine Grant, The Shudder of a Cinephiliac Idea? Videographic Film Studies Practice as Material Thinking. Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image 1, 2014, č. 1, s. 49-62. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Catherine Grant, The VERTIGO of Anagnorisis. Dostupné online:, [cit. 15. 3. 2018].
  31. Hans Ulrich Gumbrecht - K. Ludwig Pfeiffer (eds.), Materialities of Communication. Stanford: Stanford University Press 1994.
  32. Jay David Bolter - Richard Grusin, Imediace, hypermediace, remediace. Teorie vědy 27, 2005, č. 2, s. 5-40.
  33. Kevin B. Lee, Video Essay: The Essay Film - Some Thoughts of Discontent. Sight & Sound, 2013. Dostupné online:, [cit. 25. 3. 2018].
  34. Kevin B. Lee, Letter to Harun Farocki. Sight & Sound, 2014. Dostupné online:, [cit. 25. 3. 2018].
  35. Alexander Galloway, The Interface Effect. Cambridge: Polity 2012.
  36. Kevin B. Lee, About the Premake. Alsolikelife, 2014. Dostupné online:, [cit. 25. 3. 2018].
  37. Kevin B. Lee, Interface 2.0. Frames Cinema Journal 1, 2012, č. 1. Dostupné online:, [cit. 25. 3. 2018].
  38. Giorgio Agamben, Prostředky bez účelu. Praha: SLON 2003.
  39. Christine Becker (ed.), IN FOCUS: Videographic Criticism. Cinema Journal 56, 2017, č. 4, s. 126-158. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Alex Clayton - Andrew Klevan (eds.), The Language of Style and Film Criticism. London and New York: Routledge 2011.
  41. Adrian Martin, In So Many Words. Frames Cinema Journal 1, 2012, č. 1. Dostupné online:, [cit. 28. 3. 2018].
  42. Chiara Grizzaffi, Let Them Speak! Against Standardization in Videographic Criticism. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 1. Dostupné online:, [cit. 28. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Kevin L. Ferguson, Lizard Train. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 4. Dostupné online:, [cit. 28. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Jason Mittell: Making Videographic Criticism. Just TV, 2015. Dostupné online:, [cit. 28. 3. 2018].
  45. Catherine Fowler - Claire Perkins - Andrea Rassell, Dead Time. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 3. Dostupné online:, [cit. 28. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Introduction: The Poetics of Eye Tracking. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 3. Dostupné online:, [cit. 28. 3. 2018].
  47. Erlend Lavik, The Video Essay: The Future of Academic Film and Television Criticism? Frames Cinema Journal 1, 2012, č. 1. Dostupné online:, [cit. 30. 3. 2018].
  48. John Gibbs, Opening Movements in Ophuls. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 3, 2016, č. 2. Dostupné online:, [cit. 30. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  49. Shane Denson, Sight and Sound Conspire: Monstrous Audio-Vision in James Whale's Frankenstein. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 2, 2015, č. 4. Dostupné online:, [cit. 30. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Shane Denson, Don't Look Now: Paradoxes of Suture. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 3, 2016, č. 4. Dostupné online:, [cit. 30. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Kaja Silverman, The Subject of Semiotics. New York: Oxford University Press 1983.
  52. Catherine Grant, The Audiovisual Essay as Performative Research. Necsus: European Journal of Media Studies 5, 2016, č. 2. Dostupné online:, [cit. 31. 3. 2018].
  53. Laura Mulvey, Cinematic Gesture: The Ghost in the Machine. Journal for Cultural Research 19, 2015, č. 1, s. 6. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Jaap Kooijiman, Success. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 2, 2015, č. 4. Dostupné online:, [cit. 31. 3. 2018].
  55. Bryn Hewko - Aaron Taylor, Thinking Through Acting: Performative Indices and Philosophical Assertions. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 3, 2016, č. 4. Dostupné online:, [cit. 31. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Darren Elliott-Smith, Flow/Job. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 4. Dostupné online:, [cit. 31. 3. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Roland Barthes, Světlá komora: Vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa 1994.
  58. Judith Butler, Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích "pohlaví". Praha: Karolinum 2016.
  59. Jiří Anger, Afekt, výraz, performance: Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla. Praha: Filozofická fakulta UK 2018.
  60. Darrin Verhagen, Materialisation, Emotion, & Attention: Tracking Sound's Perceptual Effects in Film. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 3. Dostupné online:, [cit. 1. 4. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Patricia Pisters, Emerald Transmutations. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 2b. Dostupné online:, [cit. 1. 4. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Kevin B. Lee - Kriss Ravetto, Martyrs for the Mass. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 2b. Dostupné online:, [cit. 1. 4. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  63. Theodor W. Adorno, The Essay as Form. New German Critique 1984, č. 32, s. 160.
  64. Tessa Dwyer - Jenny Robinson, Unseen Screens: Eye Tracking, Magic and Misdirection. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 4, 2017, č. 3. Dostupné online:, [cit. 2. 4. 2018].
  65. Kateřina Svatoňová, Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Praha: Národní filmový archiv - Filozofická fakulta UK - Masterfilm 2016.
  66. Šárka Gmiterková, Importing Modern Venus. Hollywood, Starlets, and the Czech Star System of the Early-to-mid 1930s. Iluminace 27, 2015, č. 1, s. 29-42.
  67. Derek Long, Remixing Rose Hobart. [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies 5, 2018, č. 1. Dostupné online:, [cit. 2. 4. 2018].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.